Sensara zet ouderen centraal

Sensara zet ouderen centraal
  • 18 januari 2018
  • Redactie

[Branded content] Aan het begrip ‘de klant centraal’ geeft Sensara een andere invulling dan de meeste organisaties die in CustomerFirst hun verhaal vertellen. Maar wat Sensara doet, is wel degelijk de klant centraal stellen: de oplossing neemt het gedrag van ouderen als uitgangspunt om langer zelfstandig te kunnen wonen, mét behoud van privacy. Beter weten wat er speelt betekent voor mantelzorgers en zorgprofessionals beter kunnen zorgen.

Maarten van Marle, COO bij Sensara, legt uit hoe het werkt: “Slimme software en een basisuitrusting van drie bewegingssensoren en 2 deursensoren maken de thuissituatie inzichtelijk. Bij een verhoogd risico op vallen in de nacht kan een extra sensor in het bed worden geplaatst, of één in de hobby- of studeerkamer als iemand daar volgens zijn normale leefpatroon regelmatig verblijft. De term ‘normaal leefpatroon’ is een cruciaal aspect van de Sensara-oplossing. Het systeem is namelijk zelflerend voor unieke leefpatronen: gedurende een periode van twee weken wordt het dagelijkse doen en laten in kaart gebracht en als referentie ingesteld. Er zijn geen camera’s om de privacy van de oudere zo veel mogelijk te respecteren en hij of zij bepaalt zelf wie toegang heeft tot de informatie via een overzichtelijke app; kinderen, mantelzorgers en/of zorgprofessionals. Sensara maakt geen gebruik van zogeheten wearables zoals een ketting met een alarmknop. Dit maakt het systeem ook heel geschikt voor mensen met dementie, omdat de alarmknop vergeten mee te nemen een veelvoorkomend probleem is binnen deze groep.”

Alarmeren en vroegsignaleren
In geval van alarmerende situaties of afwijkend gedrag ten opzichte van het gebruikelijke leefpatroon, wordt daarvan meteen melding gemaakt in de app. Een groen scherm betekent dat alles normaal verloopt, een oranje scherm attendeert op een verandering in leefpatroon en een rood scherm duidt op een verontrustende situatie. Deze worden uiteraard proactief gemeld in de app, die is geschikt voor zowel android als Apple-toestellen. Naast de alarmmeldingen, voorziet de Sensara-oplossing in ‘vroegsignaleringen’ van een twintigtal medische profielen die door het VU Academisch Ziekenhuis zijn gecertificeerd. “Als iemand ongewoon vaak naar het toilet gaat, kan dat duiden op blaasontsteking en is het dus een activiteit om alert op te zijn”, zegt Van Marle. “En als de sensor nauwelijks aanwezigheid in de keuken registreert, is dat een aanwijzing voor mogelijke ondervoeding. Andere signalen die de app registreert zijn het omkeren van het dag/nachtritme dat duidelijk wordt doordat de sensoren overdag beperkte activiteit registreren en ’s nachts juist meer activiteit, plus sociaal isolement omdat de oudere het huis niet verlaat en minder bezoek ontvangt.”

Voor thuis en voor instellingen
Naast de thuisoplossing biedt Sensara de oplossing ook aan als ondersteunende functionaliteit in zorginstellingen. Van Marle licht deze variant toe: “Sensara ProCare biedt 24/7 passieve alarmering bij de cliënten op hun kamer in de zorginstelling op basis van de modernste derde-generatie-sensortechnologie. Hierbij zijn vier alarmen van belang: valdetectie, verlaat-de-kamer, uit-bed-detectie en ongewoon-lang-in-de-badkamer. De zorgprofessionals hebben via een overzichtelijke app in één oogopslag zicht op de situatie van alle bewoners en kunnen alarmerende situaties onderling afhandelen. Dit maakt rondes lopen in de nacht niet meer nodig en dat resulteert in meer capaciteit voor cliënten die aandacht vereisen. De verpleegkundige kan eenvoudig het persoonlijke profiel van de cliënt aanpassen, bijvoorbeeld met betrekking tot het in staat zijn om zelfstandig naar het  toilet te gaan tussen tien uur ’s avonds en acht uur ’s morgens. Sensara zorgt zo voor een efficiencyslag die bijdraagt aan betere zorg.”

Ruimte voor een echt gesprek
Op de vraag of het contact met de oudere minder wordt omdat je via de app ook wel kunt zien of het allemaal goed gaat, antwoordt Van Marle stellig: “De ervaring leert dat het tegenovergestelde waar is. Sensara maakt namelijk ruimte om over andere zaken te praten dan de mate van zelfredzaamheid en zorgbehoeften. Op vragen als ‘eet je wel?’ en ‘hoe zit het met je persoonlijke hygiëne?’ geeft de app - indicatieve – antwoorden, en dat biedt de oudere én de ‘zorger’ de gelegenheid voor échte gesprekken. Dit is met recht een psychologisch aspect dat niet mag worden onderschat. We zijn in gesprek met zorgverzekeraars om Sensara in het pakket op te nemen en CZ heeft al aangegeven een groot aantal sets te vergoeden; we zijn niet voor niets finalist geworden voor de Accenture Innovation Award. De oplossing van Sensara kost slechts vijftien euro per maand maar wat het oplevert voor alle betrokkenen, kan eigenlijk niet in geld worden uitgedrukt.”

KADER 1: Betere zorg voor iedereen
Voor alleenwonende ouderen
• Veilig en met een gerust gevoel zelfstandig blijven wonen.
• Een oogje in het zeil zonder camera’s.
• Zelf beslissen wie welke informatie mag zien.
• Geen telefoontjes of het goed gaat, maar echte gesprekken.

Voor mantelzorgers
• Gerust gevoel dat het goed gaat, ook als je er niet kunt zijn.
• Veiligheid voor de ouder met een alarm als hulp nodig is.

Voor professionele zorgverleners:
• Inzicht, ook wanneer je er niet bent - zonder de privacy te schaden.
• Automatische vroegsignalering van vermijdbare crisissituaties.

Meer informatie

KADER 2:
Meneer Honée: “De mensen die mij ‘volgen’ geven om me en hebben het beste met me voor. Ik trek me er niks van aan. Als ik zin heb om ‘s middags drie uur te gaan rusten, doe ik dat gewoon. Ook al past dat niet bij mijn dagelijkse patroon, haha!”

KADER 3: Systemen monitoren en beheren met Salesforce
Sensara heeft zeer ambitieuze groeiplannen. Voor de verwezenlijking hiervan gebruikt de organisatie onder andere oplossingen van Salesforce. Maarten van Marle: “Salesforce stelt ons in staat om snel op te kunnen schalen, omdat de data op een eenvoudig werkbare en overzichtelijke manier bij elkaar gebracht wordt binnen de Salesforce-omgeving. Daarmee hebben we een volledig inzicht per klant en kunnen we onze systemen monitoren en beheren. Salesforce helpt ons ook actief met de verbetering van onze systemen.”

comments powered by Disqus