De vier jaargetijdenverandering

De vier jaargetijdenverandering
  • 17 maart 2014

Omgaan met veranderingen. Veranderen is leuk. Leren veranderen. Dit is maar een greep uit de hoeveelheid vakliteratuur die is gepubliceerd over veranderen. Ook zijn er uitzonderlijk veel modellen bekend over ‘de kunst van het wijzigen’. Hiermee lijkt het bijstellen van organisaties bijna tot wetenschap verheven.

Waarom maken wij mensen alles zo machtig complex? We willen doorlopend cultuur- en organisatieveranderingen. Geven eens in de zoveel tijd de voorkeur aan centraal boven decentraal en weer andersom, aan salesgericht boven servicegericht, streven naar offensief in plaats van defensief en ga zo maar door. Vaak hoor je gekscherend zeggen dat de Raad van Bestuur de voorgestelde koerswijziging in een middag op een achterafkamertje heeft bedacht en dat de werkvloer er natuurlijk weer niet bij betrokken is. Maar wat vaak worden consultants binnengehaald om de problemen op te lossen. Begrijpen dat je als bedrijf zelf moet willen veranderen, blijkt toch wel erg veeleisend. Dat veranderen ook nog eens veel tijd kost, maakt het er ook niet makkelijker op.

Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die zich realiseren dat het afdwingen van veranderingen moet gebeuren door bruggen te slaan, draagvlak te creëren en te onderhandelen. Een goede balans tussen mensen en systemen, tussen wens en realiteit, tussen hoofd en hart zijn daarbij nodig. Zaken veranderen en oplossen schept tevredenheid. Echter zelf willen en kunnen veranderen is lastig. We zijn weliswaar over onszelf positief ingesteld, maar durven we ons ook open te stellen voor veranderingen? Neem een voorbeeld aan het weer: dat is veranderlijk!

Het weer in ons land verandert continu. Met zijn vier jaargetijden draagt het een mooie boodschap met zich mee. De lente associëren we met kleur, bloei, vruchtbaarheid, openheid en groei. Kenmerk van de zomer is warmte, genot, veel daglicht, vrolijkheid en koesteren van wat er in de lente is ontsproten. De herfst illustreert veranderen, van kleuren, vallende bladeren, hevige herfststormen, windstille dagen, gigantische temperatuurverschillen, mooie regenbogen en natuurlijk de oogsttijd. In de winter kan het vriezen en dooien, er zijn winterdepressies, het is vrij koud, dieren houden een winterslaap (sommige mensen ook) en enkele dieren veranderen zelfs van vacht.

De essentie van veranderen is vergelijkbaar met de vier jaargetijden: Vernieuwen, Transformeren, Implementeren en Stabiliseren. De wisseling van seizoenen ervaren we niet als wéér een verandering. Ook in organisaties zijn veranderingen continu nodig om in beweging te blijven en te anticiperen op wat komen gaat. Het is van belang om elkaar daarbij scherp te houden. Omarm de grilligheid van organisatieveranderingen zoals de grilligheid van onze natuur; het is een natuurlijk, cyclisch proces.

Noot: deze blog van Albert Bosma, Unitmanager KlantContactCentrum Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), is gepubliceerd in Telecommerce Magazine 01-2014.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link