Werk-druk

Werk-druk
  • 22 april 2014

De kranten staan er vol van: de werkdruk neemt fors toe. Te hoge werkdruk ontstaat als een medewerker niet, of met moeite, binnen de beschikbare tijd kan voldoen aan de gestelde eisen. Doorgaans kan hij het probleem ook niet oplossen of krijgt hij onvoldoende steun van collega’s en zijn leidinggevenden.

Hoge werkdruk speelt in het onderwijs, bij rechters, bij bedrijven die met een reorganisatie te kampen hebben en zeker ook in de zorg. Veel administratie en rompslomp weerhoudt zorgmedewerkers ervan hun patiënten de zorg te bieden die ze wensen. Het gevolg? Veel overuren, een forse werkdruk en hoger ziekteverzuim. Andere collega’s moeten dit weer opvangen. En zo bijt de organisatie zich constant in de eigen staart.

Succes
Lijnrecht hiertegenover staan succesvolle zorgorganisaties. Zij zijn wel in staat om hun patiënten goed te servicen en hun medewerkers aan zich te binden. Ze investeren doorlopend in de kwaliteit van zorg én in een inspirerende werkomgeving voor de medewerkers. Daarin staat ‘samen werken’ centraal. Ze slaan daarmee verschillende vliegen in een klap. Want investeren in ‘de dingen in één keer goed doen’ en ‘medewerkers in hun kracht zetten’ resulteren in aansprekende resultaten: minder verspilling, kortere wachttijden, tevredener patiënten en medewerkers en lagere kosten.

Positieve energie
De cijfers liegen er niet om: bijna de helft (48%) van de ruim 11.000 deelnemers aan de ‘Gewoon Goed Werk-enquête’ van FNV Bondgenoten moet vaak of regelmatig onder hoge tijdsdruk werken. Dat zijn ruim 3 miljoen werknemers! Incidenteel hoge werkdruk hoeft geen probleem te zijn, maar veelvuldig of structureel te hoge werkdruk is dat wel. Het kan leiden tot psychische en lichamelijke klachten, lagere productie en verminderde arbeidskwaliteit. Daarom is het belangrijk inzicht te hebben in de elementen die energie kosten en de elementen die energie geven. Maak vervolgens een actieplan om de positieve energie te vergroten en de negatieve energie te verminderen. Zorg ervoor dat je jezelf alleen maar druk maakt om zaken waar je invloed op hebt.
In deze tijd van zelfredzaamheid moeten we nog veel meer voor elkaar zorgen, elkaar helpen en in gesprek blijven met elkaar. Het is heel waardevol om kennis te delen met elkaar en elkaar te helpen in moeilijke tijden waar de druk op iedereen alleen maar toeneemt. Dit levert zoveel meer positieve energie op. Allemaal makkelijk gezegd in een tijd waarin we ook nog eens onze baan kwijtraken, of dreigen kwijt te raken. Want ook deze spanning drukt enorm op de schouders. Deel je eigen netwerk met elkaar. Dat alleen al is de moeite waard. Dat vergroot de mogelijkheden op de arbeidsmarkt en geeft een geweldige boost. Zorgen moet je doen, niet maken!

Noot: deze blog van Albert Bosma (CIZ) is gepubliceerd in Telecommerce Magazine 04-2014.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link