Hier wil ik klant zijn!

Hier wil ik klant zijn!
  • 29 september 2014
  • Gastauteur

'De beschikbaarheid over veel data is de sleutel tot succes' is een veel gehoorde kreet. Termen als ‘Big data’ zijn veel besproken. Natuurlijk, het hebben van ‘veel’ data is belangrijk, dat is zonder meer waar. Echter gaat dit alleen op wanneer deze data omgezet kan worden in toegankelijke informatie. Alleen dan is data effectief en inzetbaar.

Daarnaast zijn er nog steeds bedrijven die het zonder data moeten of erger nog, denken te kunnen stellen. Stuurloos worden er op deze manier belangrijke beslissingen genomen. Onbegrijpelijk! Het hebben van bruikbare, actuele en toegankelijke informatie maakt dat je waar dan ook binnen het orderproces juist kunt handelen. Het is zo herkenbaar. Hoe fijn vinden we het zelf niet, wanneer we bellen met een bedrijf en we ons gehoord voelen.
'Ik heb het gevoel als klant er toe te doen wanneer de dame of heer aan de andere kant van de lijn direct weet wie ik ben. Ik hoef niet te wachten en al helemaal niet doorverbonden te worden met mijn vraag. Nog prettiger vind ik het wanneer hij of zij ook weet dat ik vorige week – misschien zelfs over een heel ander onderwerp - ook een mail heb gestuurd en daar zelf en ongevraagd een opmerking over maakt. Plots ben ik niet een van velen! Men weet blijkbaar aan de andere kant van de lijn wat er speelt. Deze bevestiging doet wonderen en stemt op voorhand al tevreden. Hier wil ik klant zijn!'

Klant verrassen
Een juiste opslag, vertaling en toegankelijkheid van data, maakt dat je in contact kunt treden met je klant. Je de klant kunt verrassen met gerichte informatie. Helemaal mooi wanneer je deze data inzet om de klant steeds een stapje voor te zijn. Voorkomen in plaats van genezen! Dan wordt data een service en heb je daarmee een belangrijke USP te pakken.
Het verzamelen van data over het gehele orderproces heeft alleen nut wanneer deze gestructureerd en beschikbaar is voor iedereen gelinieerd aan dit proces. Hierbij is de klant een belangrijke gebruiker. Maar ook de verkopende partij in al zijn vormen heeft baat bij een simpele realtime toegang tot deze informatie. Het niet hoeven raadplegen van vijf verschillende systemen heeft een ongekend voordeel. Het geeft een totaaloverzicht en de impact om op elk moment te kunnen ingrijpen is enorm.

Van gestructureerde, toegankelijke  data naar visuele rapportages is slechts een kleine stap. Heldere management rapportages met de mogelijkheid tot het kunnen inzoomen op specifieke details maakt dat faalkosten tot een minimum beperkt worden. Snelheid, zuiverheid en daarmee bruikbaarheid maakt dat er sturing kan plaats vinden gebaseerd op feiten in plaats van louter emotie.
Kortom, vergewis u van de kracht van data en verzeker u van inzicht en de mogelijkheid om gecontroleerd sturing te geven aan uw (order)proces.  Het geeft niet alleen uw klant maar ook uw personeel een glimlach op het gezicht.

Noot: deze gastblog is geschreven door Erik Biemans, customer relations manager S&H Productfulfilment.

comments powered by Disqus