€ 94 aan Big Data

€ 94 aan Big Data
  • 01 juli 2015

Dat ik gek ben op metaforen mag onderhand wel duidelijk zijn voor degenen die mijn eerdere blogs hebben gelezen. Enkele weken geleden kwam ik er weer eentje tegen, dit keer op de deurmat. Overtreding: overschrijding maximum snelheid. Locatie: trajectcontrole A2. Opgelegde sanctie: € 94,- exclusief administratiekosten. Nu ben ik iemand die direct van de nood een deugd maakt en ik herkende in deze bekeuring onmiddellijk een kans om aan andere mensen het verschil uit te leggen tussen Big Data en Actionable Intelligence.

De trajectcontrole op de A2 is alom bekend en berucht. 100 km/u is 100 km/u. Een uitgebreid netwerk van hightech camera’s. Geavanceerde software voor nummerplaatherkenning. Enorme databestanden met tijdstempels die weer zorgen voor rechtszaken over privacy. Complexe algoritmes om voor ieder voertuig de gemiddelde snelheid te berekenen en, afhankelijk van het tijdstip van de dag, vast te stellen of dit boven de maximaal toegestane snelheid  is. Bij mijn kenteken moet dat het geval zijn geweest, want de betreffende meting heeft geleid tot een berichtje naar het CJIB die diverse bestanden heeft gekoppeld. Het vervolg is bekend: een acceptgiro een paar weken later. Voor mij is dit Big data in optima forma.

Maar wat heb ik als bestuurder aan deze informatie, even los van de financiële pijnprikkel? Ik krijg een ‘rapportage’ per post toegestuurd, met de melding dat ik enkele weken geleden met een bepaalde snelheid over de A2 heb gereden. Dat is leuk voor het archief, voor duiding en voor verklaring (met name thuis). Maar het helpt mij niet als bestuurder; zeker niet als ik in de weken voordat de acceptgiro op de mat ligt nogmaals in de fout ga. Als bestuurder heb ik informatie nodig als het er toe doet; dat wil zeggen op het moment dat ik nog kan bijsturen en corrigeren. En laat ik die gewoon voorhanden hebben op mijn dashboard van de auto: snelheidsmeter. Kijk, dat is voor mij Actionable Intelligence in optima forma.

Relevante stuurinformatie
Het verschil is dus dat Big Data achteraf verklaart dat ik in overtreding ben geweest en Actionable Intelligence me helpt te voorkomen om in overtreding te gaan. Dit onderwerp spreekt me des te meer aan omdat backoffices doorgaans ook worstelen met de beschikbaarheid van relevante stuurinformatie. Niet dat we bonte verzamelingen Excel-sheets en zelfgebouwde access-tools kunnen bestempelen als Big Data. Maar ze hebben wel de overeenkomst dat besturingsinformatie pas na een week - soms zelfs langer - beschikbaar komt, en dus eigenlijk niet meer relevant is. Bij het ontsluiten van besturingsinformatie voor de backoffice komt het er op aan dat deze tijdig wordt aangeboden aan de medewerkers die er direct actie op kunnen ondernemen als dat nodig is. Dus daar waar er geld bespaard en de kwaliteit verbeterd kan worden. Zo’n prima dashboardoplossing voor backofficemedewerkers is gewoon beschikbaar.

En die acceptgiro, die is inmiddels betaald. Maar ik ga me nog wel aanmelden bij de overheidscampagne ‘Snelheidsweter’ om te kijken of ik nog zo’n leuke ja-knikker kan winnen. Geeft vast weer stof voor een nieuwe blog.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • WFM
  • Reacties
  • Link