Kerstgedachte op de klantenservice

Kerstgedachte op de klantenservice
  • 23 december 2016
  • Annitta Reumkens

Denk je aan Kerstmis, dan denk je waarschijnlijk aan uitgebreid dineren met je familie, een overvloed aan kerstfilms en een prachtige kerstboom in de woonkamer. Weinig mensen vinden het leuk om tijdens de feestdagen te werken. Toch zit er voor veel klantenservicemedewerkers niets anders op. Hoe zorg je voor een goede werksfeer tijdens de donkerste dagen van het jaar? Drie tips.

Tip 1: Breng kerstsfeer naar de werkvloer
Het contrast tussen werk en privé is waarschijnlijk het grootst in de maand december. Je verlaat je warme, gezellige thuis om - door de kou en het donker - naar een kale, zakelijke kantoorruimte te gaan. Persoonlijk vind ik het daarom fijn om een beetje kerstsfeer mee naar de werkvloer te brengen, en ik ben daarin niet de enige. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bijna dertig procent van de mensen het belangrijk vindt dat hun werkomgeving gezellig is en er goed uitziet. Bovendien vindt ongeveer een derde van de mensen de sfeer binnen het team van groot belang.
De feestdagen vormen de uitgelezen mogelijkheid om de kantooromgeving net iets gezelliger te maken dan normaal en tegelijkertijd een betere band op te bouwen met collega’s. Zo laat ik mijn klantenserviceteam bijvoorbeeld allemaal iets lekkers meenemen om samen te delen.

Tip 2: Met z'n allen voor de klant
De kerstdagen kunnen behoorlijk hectisch zijn; je hebt een hoop sociale verplichtingen en daar komt de drukte van de jaarafsluiting bovenop. In de dagen voor Kerstmis is het bij onze klantenservice over het algemeen wat rustiger dan normaal, maar tussen Kerst en Oud & Nieuw staat de telefoon roodgloeiend. Onze verklaring hiervoor is dat klanten tijdens het kerstdiner met familieleden over hun financiën hebben gesproken, waardoor zij voor het einde van het jaar nog gauw wat dingen willenregelen.
Om klanten zo goed mogelijk te bedienen zorgen we ervoor dat er voldoende mensen zijn die in de laatste week van december kunnen werken. Goed plannen en samenwerken is de sleutel tot succes in de maand december. Ons hechte team is een dwarsdoorsnede van de samenleving, waardoor medewerkers zich goed in de klant en in elkaar kunnen inleven. Rond de feestdagen werken zij om klanten verder te helpen, niet omdat het moet.

Tip 3: Geef ook klanten een kerstgevoel
Klantenservicemedewerkers moeten zich altijd foccussen op het zo goed en zo vriendelijk mogelijk helpen van klanten. Maar tijdens de feestdagen doen we hier nog een schepje bovenop. We wensen dat onze klanten een zalig, zorgeloos kerstfeest hebben, zonder dat ze zich druk hoeven te maken over hun bankzaken. Door de juiste (kerst)sfeer te creëren op de werkvloer lukt het om het kerstgevoel door te geven aan de klant.

comments powered by Disqus