Waar een klein bedrijf groot in kan zijn

Waar een klein bedrijf groot in kan zijn
  • 20 maart 2018

Aannemersbedrijf André Timmer en Zn. uit Utrecht heeft geen flitsende website. Ook zaken als de huisstijl, offertes en social media zijn niet erg modern. Toch is deze onderneming allesbehalve ouderwets. Sterker nog, van de manier waarop André en zijn zoon Roy met klanten omgaan zou menig bedrijf – ook buiten de aannemerij – nog wat kunnen leren.

Hoe heette die ene ook alweer…
Ik ben niet altijd even loyaal aan bedrijven. En wat daar nog bijkomt is dat ik vaak de naam van een bedrijf vergeet. In het geval van een aannemer ben ik vroeger weleens overgestapt van de ene naar de andere omdat ik geen flauw idee meer had hoe de vorige aannemer, die zijn werk op zich prima had gedaan, ook alweer heette.
Voor mij betekent loyaliteit dat ik dus dat ik een bedrijfsnaam onthoud omdat ik het gevoel heb dat ik per se zaken met ze wil doen, omdat ik het ze gun. Vanzelfsprekend moet de prijs wel kloppen, maar ik ben best bereid om wat meer te betalen als ik al weet dat de service uitstekend is.
Dit gevoel heb ik bijvoorbeeld bij merken als Coolblue en Kees Smit: omdat ik bij deze bedrijven ooit een topervaring heb gehad, blijf ik bij ze kopen. Zo dus ook bij dit Utrechtse aannemersbedrijf.

Zes bijzondere gewoontes van André Timmer en Zn.:

  1. André kwam op tijd bij de eerste kennismaking. Dat klinkt als een open deur, maar mijn ervaring met eerdere aannemers is dat het lang niet vanzelfsprekend is dat iemand op tijd komt – áls hij al komt opdagen.
  2. Ik kreeg een offerte binnen de beloofde termijn. Ik heb regelmatig meegemaakt dat iemand wel langskwam, maar uiteindelijk pas na een paar herinneringen een offerte stuurde, of zelfs helemaal nooit. Zonder van de tijd, zou je zeggen.
  3. Waar in de offerte een stelpost is opgenomen, valt het bedrag soms iets hoger, maar soms ook iets lager uit. Dat geeft vertrouwen dat het een echte stelpost is en dus niet een verkapte manier om de kosten te verhogen.
  4. Aan het einde van de dag wordt alles binnen en buiten opgeruimd, ook al werken ze de dag erop weer verder. Naast het feit dat dit voor de bewoners prettig is, draagt dit ook bij aan de indruk dat er netjes gewerkt wordt en kwaliteit wordt geleverd.
  5. Bij de eerste keer belde André nadat de klus was afgerond om te vragen of alles naar wens was. Toen ik aangaf dat dit het geval was, zei hij ‘Mooi, dan stuur ik je de factuur’. Als de aannemer de klus pas als afgerond beschouwd als de klant tevreden is, betaal je de factuur als klant met een veel prettiger gevoel.
  6. Last but certainly not least nog een mooi voorbeeld van menselijkheid. Toen mijn nieuwe cv op een koude winterdag was geïnstalleerd en ik me wat zorgen maakte of ’s avonds alles het weer deed – mijn dochter was pas een paar maanden oud – belde André aan het eind van de dag en vroeg: ‘En, is het lekker warm?’ Een klein gebaar dat grote indruk maakte!

Geleerde lessen
Bovenstaande gewoontes kunnen worden samengevat in vier principes. Ze zijn in elk bedrijf toepasbaar:
- Kom je beloftes na.
- Wees eerlijk over prijzen en voorwaarden.
- Heb eer in je werk, voer het als een vakman uit.
- Verplaats je in de zorgen van je klant.

Het consequent toepassen van deze principes maakt het verschil tussen een goede dienst leveren en vergeten worden, of in de ogen van de klant excelleren en vervolgopdrachtgeven bij de vleet krijgen.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link