De nieuwsbrief: personaliseren om te presteren

De nieuwsbrief: personaliseren om te presteren
  • 18 januari 2019
  • Gastauteur

Contact maken met potentiële en bestaande klanten, websitetraffic genereren en nieuws delen. Wat kunnen bedrijven doen om klanten op een slimme manier aan zich te binden en nieuwsbrieven relevant te maken voor iedere klant? Het komt ons immers allemaal bekend voor dat een nieuwsbrief direct in de prullenmand belandt, wanneer we net nieuwe sportschoenen hebben gekocht en naderhand nog een e-mail ontvangen met hetzelfde paar.

Het wordt als bedrijf pas waardevol om gepersonaliseerde e-mails te versturen als je weet wie jouw klanten zijn en waar zij zich in het aankoopproces bevinden en zo te voorkomen dat jouw nieuwsbrief direct in de prullenmand terecht komt.

  • Het versturen van gepersonaliseerde nieuwsbrieven is cruciaal
    Vaak worden nieuwsbrieven nog verstuurd vanuit een bedrijf of marketeer waarbij geen rekening wordt gehouden met data van de website en wordt er informatie gedeeld met klanten wat voor hen niet relevant is. Dit zorgt ervoor dat nieuwsbrieven niet worden geopend of klanten zich zelfs uitschrijven. Door de komst van GDPR is het tegenwoordig nog moeilijker om een klant opnieuw te bereiken op het moment dat je iemand kwijtraakt. Het is dus nog crucialer geworden om persoonlijke en relevante e-mails te versturen.

    Uit onderzoek blijkt dat 78% van ondervraagde marketeers uit Nederland aangeeft dat personalisatie hun marketingactiviteiten heeft verbeterd. Klanten zien één bedrijf, geen losse afdelingen waardoor het dus ook belangrijk is om interne systemen op elkaar af te stemmen en systemen te synchroniseren om een connectie te maken met de klant via meerdere kanalen: van e-mail tot website, van mobiel tot social media en digital advertising.
     
  • Content moet dynamisch en relevant zijn
    Relevante en gepersonaliseerde e-mails zorgen voor een veel hoger rendement. Dynamische e-mails zijn uniek omdat het bijgewerkt wordt op het moment dat de nieuwsbrief wordt geopend. Door dynamische en daarmee gepersonaliseerde e-mails een geïntegreerd onderdeel te maken van de customer journey, kunnen er door de verzamelde data van alle afdelingen, slimmere e-mails gemaakt worden. Daarmee speel je direct in op de wensen en zoek-specificaties van die klant. Het wordt zo ook inzichtelijk waar de klant zich op dat moment bevindt in de customer journey; zitten zij in een oriënterende fase waarin zij producten aan het vergelijken zijn? Of hebben zij de sportschoenen al afgerekend? Door deze processen inzichtelijk te maken, worden miscommunicaties voorkomen.
     
  • Customer engagement is bepalend voor de frequentie
    Er is geen one-size-fits all aanpak als het gaat om de frequentie om nieuwsbrieven te versturen. AI kan helpen te definiëren wat de optimale frequentie is, namelijk op basis van ROI, het aantal kliks, hoe vaak de nieuwsbrief daadwerkelijk geopend wordt, hoeveel traffic het genereert naar de website en het aantal daadwerkelijke transacties. Deze frequentie is voor iedereen verschillend maar wel belangrijk om irritatie en uitschrijving te voorkomen. Door middel van de systemen kan er bepaalt worden of die persoon wekelijks of misschien maar één keer in het kwartaal een nieuwsbrief wil ontvangen.

E-mailmarketing wordt pas een krachtige en waardevolle tool als alle klantdata uit verschillende afdelingen van jouw bedrijf, gesynchroniseerd worden. Pas dan weet je waar klanten zich bevinden in de customer journey en wordt het mogelijk om gepersonaliseerde en dynamische content versturen waarmee je klanten aan jouw merk of bedrijf kunt binden.

Noot: deze gastblog is geschreven door Koen Rakers, marketing director Benelux bij Salesforce.

comments powered by Disqus