Even voorstellen...

Even voorstellen...
  • 14 december 2016
  • Lotte Willemsen

Als zesjarig meisje had ik de eer een bekende zanger te ontmoeten. Hij zong in een musical, en samen met andere kinderen mocht ik tijdens de voorstelling een dans uitvoeren. In de pauze deelde hij aan alle kinderen een handtekening uit. 'Hallo, ik ben Marco. Dans je ook mee in de voorstelling?', vroeg hij toen ik aan de beurt was. Er volgde een kort gesprekje en aan het einde gaf hij mij de felbegeerde handtekening. Met een getekend poppetje ernaast, want ik wilde ook nog die ‘tekening’. In de musical speelde nog een bekende Nederlander die minder open stond voor contact. Hij deelde wel handtekeningen uit, maar stelde zich niet voor. En voor een praatje had hij geen tijd. Marco maakte wel tijd voor een praatje, waardoor ik een echte fan werd. De ‘tekening’ van Marco heeft jaren boven mijn bed gehangen.

Voor mijn werk kom ik eveneens wel eens organisaties tegen die vergeten om zichzelf voor te stellen op digitale kanalen. ‘Consumenten weten toch wie we zijn?’, hoor ik dan. Inderdaad, als consumenten digitaal contact zoeken is de kans groot dat zij deze organisatie al kennen. Omgekeerd is dat niet altijd het geval. Daarom is het wel zo aardig als organisaties zich even voorstellen en laten weten dat zij jou graag ontmoeten.

Gelukkig zijn er ook organisaties zoals Marco. Zo kun je in de profielbeschrijving van Vodafone lezen dat je met al je vragen terecht kunt op hun Twitterpagina.
De Rijksoverheid stelt zich eveneens uitnodigend op: ‘Wij beantwoorden hier graag je vragen’. Deze opmerkingen staan in de wetenschap ook wel bekend als uitnodigende retoriek. Het zijn simpele conversatiestarters die kunnen leiden tot een mooie ontmoeting. Het laat in ieder geval zien dat deze organisaties open staan voor dialoog.

Wij kennen elkaar misschien ook nog niet en daarom stel ik mij graag aan je voor. Mijn naam is Lotte en als lector Crossmedia Business aan de Hogeschool Utrecht doe ik wetenschappelijk onderzoek naar digitale klantbelevingen. Hierover zal ik uitweiden in de columns die ik mag schrijven voor CustomerFirst. Als lezer ben je waarschijnlijk net zo geïnteresseerd in klantbelevingen als ik, dus bij dezen nodig ik je van harte uit om hierover van gedachten te wisselen. Wat vind jij een interessante ontwikkeling in ons mooie vakgebied, of is er iets anders dat je graag wil delen? Laat het mij weten via de website van CustomerFirst, of één van de andere digitale ontmoetingsplaatsen. Ik kijk er naar uit om je daar te spreken.

Noot: deze column van Lotte Willemsen is gepubliceerd in CustomerFirst 11/12-2016.

comments powered by Disqus