‘Sociale innovatie is als extra zuurstof’

'Sociale innovatie is als extra zuurstof'
  • 10 februari 2014
  • Redactie

Minder hiërarchie op de werkvloer, medewerkers flexibeler laten werken en co-creatie met andere bedrijven, dat is waar werkgevers volgens Tempo-Team op aansturen. Onderzoek van het betreffende uitzendbureau leert dat bijna de helft van de 500 ondervraagde werkgevers sociale innovatie reeds in meer of mindere mate toepast.

‘Ruim de helft van de werkgevers vindt dat de arbeidsproductiviteit daarmee is verbeterd. Ook neemt de kwaliteit van producten en diensten substantieel toe’, aldus Aad van der Werf, manager Market Intelligence bij Tempo-Team. ‘Dertig procent van de respondenten geeft aan dat ook het serviceniveau en daarmee de klanttevredenheid is toegenomen. Sociale innovatie is als extra zuurstof, organisaties presteren er beter door.’

Collectieve intelligentie
Professor Henk Volberda, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, benadrukt dat allerlei onderzoeken laten zien dat bedrijven waar veel aandacht is voor sociale innovatie aanzienlijk beter presteren. Onder meer DSM heeft hiërarchische lagen geschrapt en prikkelt medewerkers actief mee te denken over belangrijke uitdagingen van de organisatie. ‘Het echt benutten van deze collectieve intelligentie levert goede en zeer bruikbare innovaties op’, stelt Volberda.

De actuele enquête, die door TNO Arbeid is uitgevoerd, is ingevuld door 493 werkgevers. De meerderheid is actief in de sectoren logistieke dienstverlening, industrie, handel en transport.

comments powered by Disqus