Freemium apps laten zich gelden

Freemium apps laten zich gelden
  • 10 april 2014
  • Redactie

Freemium apps, applicaties waarbij gebruikers enkel voor extra content en updates betalen, zijn sterk in opmars. Volgens het jongste trendrapport van App Annie en onderzoeksbureau IDC over mobiele apps neemt het aantal betaalde applicaties af, terwijl freemium apps juist meer worden gedownload.

Wereldwijd was de mondiale markt voor mobiele apps in 2013 goed voor een waarde van $ 26 miljard. In totaal werden ruim 102 miljard applicaties gedownload. De omzet uit freemium apps groeide tussen 2012 en 2013 maar liefst 211%. Met een omzetgroei van 56% deed in-app reclame het eveneens verdienstelijk, in tegenstelling tot betaalde apps en zogeheten ‘paidmium’ applicaties (betaalde apps met in-app betaalmogelijkheden, red.). Die omzetten daalden met respectievelijk 29 en 23 procent.

Volgens het rapport ‘Mobile App Advertizing & Monetization trends 2012-2107 – The Economy of free’ komt Nederland niet voor in de lijst met belangrijkste naties op applicatiegebied. Die eer behoort toe aan Brazilië, Canada, Duitsland, Frankrijk, India, Japan, Rusland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Korea. Vooruitkijkend verwachten App Annie en IDC verder dat het omzetaandeel van in-app reclame kan toenemen tot zestig procent in de Verenigde Staten, Europa en Japan rond 2017. Klik hier voor meer informatie.

Bron: Telecompaper

comments powered by Disqus