Meeste managers zien zichzelf niet als coach

Meeste managers zien zichzelf niet als coach
  • 29 april 2014
  • Redactie

Bijna de helft van de Nederlandse managers ziet zichzelf niet als een coachende manager. Dat blijkt uit onderzoek onder 550 Nederlandse leidinggevenden. Maar om het economisch herstel verder op gang te brengen, moet dat aantal coachende managers omhoog, vindt Elizabeth van Geerestein, gespecialiseerd in leiderschapscoaching. ‘Dat is absoluut noodzakelijk om internationaal mee te blijven doen.’

Google rapporteerde in 2011 de mondiale trend dat de beste manager in de eerste plaats een goede coach moet zijn. Wie de kunst van individuele coaching beheerst, zou 75 beter beter presteren dan een manager die deze techniek niet in de vingers heeft. ‘Ook in Nederland moeten we ervan doordrongen raken dat leidinggevenden individuen en teams in staat moeten stellen het beste uit zichzelf te halen’,  licht Van Geerestein toe. ‘Dat doe je niet door opdrachten te geven, maar door samen te werken en door coaching.’

Vrij laten
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat medewerkers vooral van leidinggevenden verwachten dat zij hen vrij laten in het behalen van hun doelstellingen. ‘Vrij laten betekent echter niet dat iedereen maar wat doet’,  benadrukt Van Geerestein. ‘Het is juist met coaching zo dat je gezamenlijk afspraken maakt over doelstellingen. Zo stel je individuen en teams in staat hun beste capaciteiten in te zetten en hun beoordelingsvermogen te ontwikkelen. De leidinggevende rol van managers verandert daarmee in een coachende rol. Coach word je in de eerste plaats door jezelf en je rol als coach goed te leren kennen. Je moet - leren- luisteren, niet te snel oordelen, verkennen, samenvatten en verifiëren. Je kunt bovendien stilte in acht nemen, gevoelens herkennen en uitdrukken, en feedback geven en ontvangen.’

Tips voor coaches van Google
Uit de statistische verwerking van 10 duizend observaties leerde Google dat ‘being a good coach’ he t voornaamste streven moet zijn van een succesvolle manager. In Google’s top 8 van tips om een betere leidinggevende te worden, staat ‘wees een goede coach’ met stip op 1. Op nummer 8 staat ‘het beheersen van technische vaardigheden’.  Daartussen in staan tips als ‘leer je medewerkers kennen als persoon, inclusief hun persoonlijke interesses’, ‘wees niet te soft en stuur ook op resultaat’ en ‘help je teamleden in hun carrièreontwikkeling’. (Google's Eight-Point Plan to Help Managers Improve, 2011)

Ongezonde mopperaars
Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling wordt gezien als het belangrijkste kenmerk van een goede en gezonde organisatie, zo blijkt uit een onderzoek van Gingermood Coachmatchers (bron: Tijdschrift voor Coaching). Meer dan de helft (54%) gaf aan persoonlijke groei belangrijker te vinden dan salaris, doorgroeimogelijkheden en leuke collega’s. Maar liefst 65 procent stelt dat vanwege coaching en trainingen die bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling het plezier in werk toeneemt en het ziekteverzuim afneemt. Met de discussie over bonussen en topsalarissen nog vers in het geheugen, is deze uitkomst toch opvallend. Martens, directeur Gingermood Coachmatchers stelt: ‘Bedrijven en organisaties zullen dus meer invulling moeten gaan geven aan de persoonlijke groei van hun medewerkers, willen ze niet alleen talenten binnenhalen en behouden, maar ook meer uit hun werknemers halen. Een gezonde en blijde werknemer draagt veel meer bij aan het succes van een organisatie dan een ongezonde mopperaar.’

Zelfreflectie
Dat aandacht voor persoonlijke ontwikkeling ook bijdraagt aan een gezondere organisatie vindt Martens niet verwonderlijk. ‘Persoonlijke ontwikkeling begint eigenlijk altijd met zelfreflectie. ‘Wat wil ik, hoe reageer ik, wat is het effect van mijn handelen’ – het zijn allemaal onderwerpen die de revue passeren. En wie beter inzicht heeft in zij n eigen behoeften, eigen grenzen en eigen gedrag kan beter bepalen wat goed voor hem is. En in lijn daarmee handelen. Daarmee wordt stress voorkomen, de grootste verstoorder van gezondheid.’

comments powered by Disqus