Minister Schippers prijst waarderingssite

Minister Schippers prijst waarderingssite
  • 23 juli 2014
  • Redactie

De publieke waarderingssite ZorgkaartNederland.nl kan op de steun rekenen van minister Schippers van Volksgezondheid. Aan de Tweede Kamer schrijft zij dat de meningen die patiënten op dit online platform achterlaten een goed en betrouwbaar beeld van de kwaliteit van zorg geven.

‘Twintig jaar geleden hadden patiënten geen stem. En nu gaat het hard. Iedere maand komen er 4.000 nieuwe ervaringen op ZorgkaartNederland.nl.’ De gedeelde opinies geven volgens de bewindsvrouw goed aan welk niveau zorginstellingen weten te realiseren. ‘De correlatie met wetenschappelijk gevalideerde instrumenten is hoog.’

CQ-index
Adjunct-directeur Jacqueline Baardman van patiëntenfederatie NPCF, eigenaar van de site, is blij met de erkenning van de minister. ‘Wij besteden veel aandacht aan de kwaliteit van de waarderingen. Alle waarderingen worden voor publicatie gecontroleerd door een redactie. Maar het is goed dat de minister dit nu ook zegt.’ Op basis van de input wordt jaarlijks ook bekend gemaakt welk ziekenhuis zich het meest patiëntvriendelijk mag noemen. Afgelopen jaar was dat het Sint Jans Gasthuis in Weert.

Volgens onderzoekers van de  VUmc bieden de patiëntervaringen op ZorgkaartNederland.nl even betrouwbare beoordelingsinformatie als de CQ-index. Deze gestandaardiseerde methodiek om klantervaringen in de zorg te meten, te analyseren en te rapporteren, wordt door het gros van de zorgaanbieders in Nederland toegepast. Maar ook zorgverzekeraars hechten waarde aan deze uitkomsten. Zo gaf Coöperatie VGZ deze week te kennen reeds overeenstemming te hebben bereikt over de inkoop van zorg voor 2015. Ongebruikelijk vroeg, mede omdat het bedrijf ‘een steeds beter beeld heeft van patiëntervaringen, medisch-inhoudelijke kwaliteit en kosten’. Woordvoerder Karen van Rijsewijk: ‘Aansluitend vragen wij zelf ook onze verzekerden om hun ervaringen met zorgaanbieders met ons te delen. Dan kan via Vergelijk en Kies.’

Online ziekenhuischeck
Dat transparantie van grote waarde is voor patiënten, blijkt ook uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. De NVZ meldt dat de zogeheten kwaliteitsvensters, die gegevens bevatten over onder meer sterfte, patiëntenervaringen, wachttijden, het risico op infecties en de hoeveelheid risicovolle operaties, 50.000 keer zijn bezocht.

Volgens de betreffende vereniging raadpleegden patiënten de cijfers de afgelopen weken vooral om te kijken hoe andere patiënten over het ziekenhuis oordelen. Tevens zijn de pagina's over wachttijden en sterftecijfers goed bezocht. Sinds half mei dit jaar staan de door de NVZ geïnitieerde kwaliteitsvensters op de websites van vrijwel alle ziekenhuizen. Academische ziekenhuizen hebben de kwaliteitsgegevens nog niet gepubliceerd, maar naar verwachting volgens zij snel.

comments powered by Disqus