Glassdoor: anoniem reviewplatform voor werknemers

Glassdoor: anoniem reviewplatform voor werknemers
  • 12 augustus 2014
  • Redactie

Werknemers die al dan niet anoniem hun ervaringen bij hun (voormalige) werkgever met anderen willen delen, kunnen daarvoor terecht op Glassdoor.com. Ook recensies over Nederlandse bedrijven staan op de Amerikaanse website, waaronder Booking.com, Wolters Kluwer en TomTom.

In tegenstelling tot de soms slijmerige aanbevelingen die je op LinkedIn aantreft, hangen werknemers op Glassdoor veel meer de vuile was buiten door zich te uit te laten over slechte sollicitatie-ervaringen of de salariëring bij een organisatie. 'Mijn ervaring was: hoe korter de rok, hoe hoger de positie', schrijft bijvoorbeeld een medewerker van Booking.com, dat met 8.000 werknemers wereldwijd één van 's werelds grootste websites voor hotelboekingen bestiert. Een accountmanager klaagt over werkdagen van minstens twaalf uur, vaak tot middernacht. Ook de kantine van Booking.com in Amsterdam geeft aanleiding tot veel klachten, zo blijkt. 'Zelfs als je er niet eet, moet je betalen voor de kantine. Het eten is bovendien verschrikkelijk.'

In een reactie aan de Volkskrant zegt Booking.com ‘totaal geen probleem’ te hebben met de (ex-)medewerkerrecensies op Glassdoor, al herkent het bedrijf zich niet in sommige commentaren. Kortgerokte werkneemsters worden niet bevoordeeld en de kantine is juist prima. 'De lunch kost in Amsterdam € 1 per dag. Daarvoor krijgen werknemers een gezond lunchaanbod, ingericht op de tachtig nationaliteiten die bij ons werken: vers fruit, salades, sandwiches, Aziatische gerechten et cetera', aldus een woordvoerder.

Stuurloos bedrijf
Afgaande op de kritieken op dit Amerikaanse ‘klagersplatform’, komen Nederlandse bedrijven als Wolters Kluwer en TomTom eveneens weinig glorieus uit de bus. Amper een derde van de bijna 300 recensenten zegt het te kunnen aanbevelen om voor de genoemde uitgeverij te werken, terwijl het gros niet begrijpt dat bestuursvoorzitter Nancy McKinstry nog altijd zo’n evidente rol in de organisatie speelt. Ook Wolters Kluwer herkent zich niet in de beschreven bedrijfscultuur. Het concern laat weten feedback van huidige en voormalige werknemers zeer serieus te nemen. ‘Er zijn verschillende kanalen beschikbaar waarop zij commentaar kunnen geven, zowel intern als extern. Daarnaast zijn er de reguliere werknemersbijeenkomsten en andere mechanismen voor het geven van feedback.'

Wie de online commentaren over TomTom leest op Glassdoor, krijgt een beeld voorgeschoteld van een stuurloos bedrijf met een snel slinkende afzetmarkt dat kapot gaat aan politieke spelletjes en geen idee heeft wat de concurrentie doet. Op basis van 95 recensies krijgt TomTom overigens nog een score van een 2,9 (uit 5).

Bron: Volkskrant

comments powered by Disqus