Digitale transformatie in de zorgsector

Digitale transformatie in de zorgsector
  • 8 december 2014
  • Redactie

Als gevolg van de toenemende behoefte van consumenten overal en altijd toegang en inzicht te hebben, krijgt de zorg in Nederland een meer continu, actief en preventief karakter. Dat werd duidelijk tijdens een recent gehouden PvKO-sessie over de digitale transformatie van de betreffende sector.

Lucien Engelen (directeur Radboud REshape Innovation Center) en Jeroen Tas (ceo Healthcare Informatics, Solutions and Services, Philips) spraken tijdens de betreffende bijeenkomst de verwachting uit dat ook in de zorgmarkt de consument centraal komt te staan, in plaats van het netwerk van zorgverleners. ‘We zijn op weg naar een markt waarin de consument actief betrokken is bij zijn eigen gezondheid. En waar de patiënt centraal zal staan bij de ontwikkeling van nieuwe diensten die steeds meer zullen voldoen aan de specifieke wensen van verschillende mensen. Ook de directe ring rondom de patiënt (van verzorgers tot wearables tot insideables) zal een steeds belangrijkere plek innemen.’

Hobbels
Roland Friele, adjunct-directeur NIVEL wijst vier uitdagingen en barrières aan die organisaties moeten pareren willen ze op succesvolle wijze digitaal transformeren.
1. Integratie van systemen. Allereerst zullen de versnipperde en vaak nog analoge systemen geïntegreerd moeten worden. Nu gebruiken huisartsen, ziekenhuizen en andere zorginstellingen hun eigen gesloten systemen. Er moeten afspraken worden gemaakt over het eigendom van de data.
2. Afspraken en verantwoordelijkheden. Met gedeelde systemen worden tevens de verantwoordelijkheden over de patiënt gedeeld. Nu is het ziekenhuis pas verantwoordelijk als de patiënt door de deur naar binnen komt lopen. Maar hoe zit dat in de toekomst wanneer patiënten door verschillende zorginstellingen via een gedeeld online platform geholpen zullen worden?
3. Financieringen en investeringen. De huidige zorginstellingen zullen in de toekomst te maken gaan krijgen met compleet andere verdienmodellen en er niet in alle gevallen op vooruit gaan. Kunnen we van hen verwachten om te investeren in hun eigen consolidatie? Ook vanuit de traditionele zorgverzekeringen valt weinig te verwachten, waardoor de echte veranderingen zullen moeten komen vanuit ‘disruptive start-ups’ en de grotere commerciële partijen als Philips, Apple, Samsung en Walmart.
4. Sociale en culturele barrières. Naast de technologische verandering komen er ook totaal andere problemen in beeld. De problemen rondom sociale acceptatie vanuit de samenleving zullen door vergrijzing en overbevolking alleen maar toenemen. Onze wereld en huidige samenleving is er totaal niet op voorbereid dat we allemaal 125 jaar oud worden.

comments powered by Disqus