‘Klantgericht denken is sterk in opkomst’

'€˜Klantgericht denken is sterk in opkomst'
  • 3 december 2014
  • Redactie

De PIM Marketing Literatuurprijs 2014 is gewonnen door Gino van Ossel, auteur van ‘Omnichannel in retail’. Een groot aantal van de dertiende genomineerde titels heeft een link met een focus op de klant.

Juryvoorzitter Hans Molenaar: ‘We zien dat het klantgericht denken sterk in opkomst is. Marketing verplaatst zich van marktdenken naar waardecreatie voor klanten. Maar ook zijn marketeers strategisch aan het werk metnieuwe businessmodellen van organisaties. ‘Omnichannel in Retail’ focust zich uiteraard op de retailmarkt waarin klantcontact en communicatie steeds meer via meerdere kanalen verloopt. Het unieke van omnichannel in retail is dat het boek uitgaat van de kracht van fysieke retail en hoe deze online verder uitgebouwd kan worden. Het winnende boek van de Marketing Literatuurprijs geeft concrete adviezen en werkwijzen hoe retailers kunnen innoveren.’

Met zijn boek ‘De Enthousiasme Trilogie: Flame, Flow, Flood’ wist Rijn Vogelaar een plek in de top 3 te bemachtigen, samen met ‘Customer Innovation’ van Marion Debruyne.
Hierbij de andere tien genomineerden:
* Veldhoen & Van Slooten - Klanthelden in de 9+ organisatie
* Wingerden & Schuurmans - Verboden voor klanten, wij houden van fans
* Mike Hoogveld - Dokter, ik heb last van klanten
* Manfred van Gurchom - Customer experience in de praktijk
* Frank Wouters – Honshitsu. De essentie van marketing, de marketing van de essentie
* Kumar & Steenkamp - Brand breakout
* Bart van Asten  - Handboek mobiele strategie
* Herman Toch - Happy Profit
* Bob Oord & team - B2B contentmarketing
* Steven Van Belleghem - Marketing, de nieuwe principes

Criteria
Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2014 geldt in hoeverre de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het marketingvakgebied weer te geven. Daarnaast moet het boek in het 4e kwartaal van 2013 of later zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketingvakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben.

Deze editie constateerde Molenaar enige overlap tussen de verschillende titels. ‘Het afgelopen jaar is duidelijk geworden hoe klantgerichtheid en toepassen van de digitale en social channels professioneel en innovatief kan worden ingezet. Waarvoor dank en alle respect.’

Noot: Berry Veldhoen & Stephan van Slooten schrijven al enige tijd columns voor CustomerFirst. In de meeste recente uitgave is tevens hun meest recente boek behandeld.

comments powered by Disqus