Manutan zet nieuw verhuurplatform op

Manutan zet nieuw  verhuurplatform op
  • 14 januari 2015
  • Redactie

Manutan (het nieuwe Overtoom) biedt bedrijven een platform om bedrijfsbenodigdheden te verhuren aan andere bedrijven. Ook gaat het startende bedrijven per 1 maart 2015 begeleiden door het geven van gratis workshops over logistiek, transport, voorraadbeheer en distributie.

‘Deze initiatieven sluiten naadloos aan op onze kernwaarden: adviseren, delen en leren en onze core competenties in de supply chain’, zegt Managing Director Benelux Ghislaine Duymelings.  Nadat Manutan eerder al studenten Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam vroeg onder leiding van dr. Ed Peelen mee te denken over haar businessmodel, hield het bedrijf in mei als vervolg een verkennende sessie met early innovators als Peerby, Floow2, The Startup Network en Ideate. Nu zet Manutan de volgende stap.

Stap 1. Begeleiding startups
Managing Director Duymelings: ‘We maken onze ideeën over “conscious business” nu heel concreet. De eerste stap is reeds gezet in september door jonge ondernemingen te helpen met datgene waar we goed in zijn: logistiek, voorraadbeheer, b-to-b-marketing en distributie. Daarvoor werken we samen met The Sun Amsterdam. We nemen zitting in hun comité dat de haalbaarheid en duurzaamheid van starters beoordeelt en gaan die ondernemingen vervolgens kosteloos op die terreinen verder begeleiden.’

Stap 2. Verhuur bedrijfsbenodigdheden
‘Stel dat je een grote investering hebt gedaan in een gebruiksproduct dat je eigenlijk maar af en toe nodig hebt. Waarom zou een andere onderneming dat dan ook weer nieuw moeten kopen?’, aldus Duymelings. ‘Beide partijen zouden gebaat zijn bij een verhuursysteem. Alleen, hoe vinden ze elkaar? Vanaf 1 maart 2015 kan dat heel eenvoudig via ons platform via www.slimmergebruiken.nl Naast nieuw kopen, kun je dus ook eerst kijken of je het niet van een onderneming in de buurt kunt lenen of huren. De een scheelt het een grote investering , de ander verdient telkens iets van zijn investering terug.’

Sterkere relaties met de klant
Volgens de Managing Director draaien de initiatieven niet alleen om bewuster gebruik van bedrijfsbenodigdheden maar ook om sterkere relaties met de klant en zijn omgeving. ‘Onze missie “Ondernemen voor een betere wereld” willen we zo meer lading geven. We hebben 40.000 producten die het werk makkelijker, veiliger en socialer maken, maar willen klanten ook buiten die producten ondersteunen met initiatieven, kennis en service.’

Nog meer initiatieven volgen
Naast deze twee initiatieven zitten er nog meer concrete stappen in de pijplijn.  ‘We verkennen de mogelijkheden om gebruikte producten te repareren, reconditioneren, als tweedehands aan te bieden of te recyclen.’

comments powered by Disqus