‘Belgische operators schieten tekort in omgang met klantgegevens’

‘Belgische operators schieten tekort in omgang met klantgegevens’
  • 10 februari 2015
  • Redactie

Telecombedrijven in België zijn niet transparant over wat zij met abonneegegevens doen. Tevens vragen zij klanten niet om toestemming voor het gebruik van hun gegevens. Dat meldt Telecompaper op basis van onderzoek van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT).

De toezichthouder startte reeds in april vorig jaar een studie. Het BIPT wilde een duidelijk beeld krijgen van hoe en op welke wijze operators artikel 122 en 123 van de Wet Elektronische Communicatie naleven. De twee artikelen betreffen op welke wijze en onder welke voorwaarden leveranciers verkeers- en locatiegegevens mogen verwerken. Voor het onderzoek is hoofdzakelijk gebruik gemaakt van de antwoorden die de operators gaven op vragen van het BIPT en van door hen gepubliceerde documenten zoals algemene voorwaarden bijvoorbeeld. De betrokken telecomaanbieders zijn Base, Belgacom, Mobistar, Numericable, Scarlet, Telenet en VOO. Een kleine twee maanden terug is het onderzoek afgerond.

Expliciet
De uitkomsten leren onder meer dat Belgische operators niet transparant zijn over wat zij met abonneegegevens van hun klanten doen. Evenmin gaan zij goed om met het vragen van toestemming voor het gebruik van abonneegegevens. Veelal is de mogelijkheid om de toestemming in te trekken niet altijd duidelijk en bieden de contracten met derden te weinig garanties op een wetsconforme verwerking van de communicatiegegevens.

In België zijn telecombedrijven verplicht klanten te informeren als hun abonneegegevens in een periode van maximaal twee jaar ná contractbeëindiging, nog worden gebruikt voor bijvoorbeeld facturering en de betaling van interconnectiekosten. Alleen als klanten expliciet toestemming geven en een duidelijke uitleg krijgen van de operator, mogen klantgegevens worden toegepast voor marketingdoeleinden of het opstellen van gebruikersprofielen.

Lees hier het complete rapport.

comments powered by Disqus