‘Online mond-tot-mondreclame verdient meer aandacht’

‘Online mond-tot-mondreclame verdient meer aandacht’
  • 10 februari 2015
  • Redactie

Wat betreft het managen van online mond-tot-mondreclame via social media valt nog veel terreinwinst te boeken. Dat stelt Dennis Nevels, docent Avans Hogeschool, in zijn promotieonderzoek. ‘Het resultaat is opmerkelijk: bedrijven hebben helemaal geen strategie hiervoor.’ Afdoende aanleiding voor hem om zelf een model te ontwikkelen.

Nevels presenteerde onlangs op het congres van de American Marketing Association (AMA) de eerste resultaten van zijn studie. Bij negentien bedrijven in Nederland, Finland en Zweden inventariseerde hij hoe die organisaties zich online manifesteren.
Voor zijn onderzoek concentreerde Nevels zich op startups uit de game-industrie. Hij is onder de indruk van de prestaties van organisaties die met een klein budget ver weten te komen en de concurrentie met ‘de grote jongens’ aan durven te gaan. ‘Kijk bijvoorbeeld naar het verbazingwekkende verhaal achter het computerspel Minecraft. Ondanks een minimaal budget en blokkerige graphics is het één van de grootste gamesuccessen van de afgelopen jaren’. Mede dankzij online mond-tot-mondreclame is de bedenker van deze game, Marcus Persson, multimiljonair geworden.

Feedbackmechanisme
Met zijn bevindingen in het achterhoofd drukt de Nederlander organisaties op het hart om meer aandacht te schenken aan online mond-tot-mondreclame. Om ze een duwtje in de goede richting te geven, ontwikkelde hij een model. De bewuste constructie bestaat uit vijf variabelen. ‘Het gaat onder meer over zaken als de rol van awarenes en het belang van het imbedden in de waardeketen van de verkregen informatie van de community. Het model werkt als een feedbackmechanisme. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld zelf participeren in productontwikkeling.’

Nevels verwachting met zijn onderzoek binnen 2 jaar te promoveren aan de Universiteit van Tilburg. Op het programma staat nog een kwantitatief onderzoek, waarbij de focus ligt op de wederkerige relatie tussen bedrijven en consumenten.

comments powered by Disqus