Europese Get Online Week succesvol afgerond

Europese Get Online Week succesvol afgerond
  • 3 april 2015
  • Redactie

Nog altijd heeft ongeveer 3 procent van de Nederlanders geen toegang tot internet of heeft internet nog nooit gebruikt. Ook heeft ongeveer 10 tot 15 procent van de Nederlanders geen of onvoldoende digitale vaardigheden. Reden waarom het ECP | Platform voor de Informatiesamenleving recent de Europese Get Online Week hield.

Tijdens de Europese Get Online Week hebben 2000 Nederlanders het Digitaal Hulpplein bezocht. De week – die vorige week ten einde liep – is ingesteld om iedereen online te krijgen en digitale vaardigheden te stimuleren. De site Get Online Week was in ruim 24 Europese landen actief.
De afgelopen 5 jaar zijn ruim 700.000 mensen bereikt met de gezamenlijke campagneactiviteiten. De week is een initiatief van Telecentre Europe. ECP is nationaal partner van de Get Online Week in Nederland. The Get Online Week draagt bij aan de bredere eSkills for Jobs Campagne van de Europese Commissie. 

Niet vrijblijvend
Heleen Kist, coördinator e-skills bij ECP: ‘Het beschikken over digitale vaardigheden is niet meer vrijblijvend. In Nederland is er afgelopen weken dus extra aandacht gevraagd voor het Digitaal Hulpplein waar Nederlanders met onvoldoende digitale vaardigheden terechtkunnen voor hulp.' Ze doelt op het blad dat bij 3 miljoen huishoudens door de brievenbus ging en een aantal publicaties in het Financiële Dagblad.

Reactie UWV
In steeds meer beroepen is het omgaan met computer en internet een vereiste. De arbeidsmarkt is bovendien sneller en beter toegankelijk via internet. ‘Het is daarom bijzonder belangrijk dat mensen met onvoldoende digitale vaardigheden geholpen worden, om zelf te oefenen of onder persoonlijke begeleiding digitaal vaardiger te worden. Het Digitaal Hulpplein biedt hier uitkomst’, aldus Fred Paling, lid Raad van bestuur van UWV. ‘Ook het contact met de overheid verplaatst zich van het fysieke loket naar het online loket. De decentralisaties op het terrein van bijvoorbeeld zorg, jeugd en werk en inkomen leiden er toe dat steeds meer gemeenten hun contacten digitaliseren.’

Digimeter
Op www.digitaalhulpplein.nl kan iedereen zijn digitale vaardigheden testen met de Digimeter en oefenlocaties in de buurt vinden. Het Digitaal Hulpplein is niet alleen online te bereiken, maar ook via het landelijk netwerk van doorverwijzers dat bestaat uit medewerkers van onder andere bibliotheken en UWV. Ook is er een telefonische Hulplijn (0800 - 023 4444) waar mensen terechtkunnen voor hulp bij het vinden van een oefenlocatie in de buurt.
Kist: ‘De behoefte is er. Daarom gaan we de komende maand via huis-aan-huisbladen meer zichtbaarheid creëren voor het Digitaal Hulpplein. Ook werken we aan het uitbreiden van het aantal oefenlocaties en doorverwijslocaties. Partijen kunnen zich via de site aanmelden als ze opgenomen willen worden in de database.’

Gezamenlijk initiatief
ECP | Platform voor de Informatiesamenleving, Digivaardig & Digiveilig, Computerwijk, Digisterker, de Digitale Steden Agenda, Koninklijke Bibliotheek, SeniorWeb, Stichting Lezen & Schrijven en de Vereniging van Openbare Bibliotheken hebben gezamenlijk het initiatief genomen voor het Digitaal Hulpplein in Nederland. Het Digitaal Hulpplein is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Economische zaken.
 

comments powered by Disqus