Mobiele operator moet snel antwoord vinden op Apple Pay

Mobiele operator moet snel antwoord vinden op Apple Pay
  • 29 april 2015
  • Redactie

Vooruitlopend op de verwachte internationale uitbreiding van Apple Pay en de nieuwe diensten van Google en Samsung, analyseert Siyun Zeng in het jongste IHS-rapport 'Mobile operators must refine their mobile payments services in Western Europe' de actuele stand van zaken in West-Europa met betrekking tot mobiel betalingsverkeer. Wat hebben mobiele operators tot nu toe gedaan en wat moeten ze doen om relevant te blijven?

Aan het woord is Siyun Zeng, analist mobile media & operators bij IHS Technology in Londen. Zeng’s voornaamste bevindingen zijn:

  • Operators moeten nu snel zijn voordat Apple en Google hun dominantie op de mobiele betaalmarkt naar Europa uitbreiden. In de VS hebben grote spelers als Samsung, Google en PayPal nieuwe betaalmethoden aangekondigd om met Apple Pay te wedijveren. Het nieuwe slagveld wordt Europa. Visa rolt haar ‘tokenization’ in Europa uit in april, wat de weg vrijmaakt voor Apple Pay.
  • Mobiele operators in West-Europa hebben vanaf januari 2015 maar liefst 36 mobiele wallet diensten gelanceerd in 15 verschillende landen. De meeste van deze diensten zijn nog geen drie jaar oud, met alle kinderziekten van dien.
  • West-Europa is nog steeds een versplinterde markt voor mobiel betalen, maar contactloos betalen wint terrein. De Scandinavische landen hebben de meest succesvolle producten voor mobiel betalen zonder NFC-chip, maar het  Verenigd Koninkrijk gaat op kop met contactloos betalen.

Analyse:
Operators in West-Europa vinden het moeilijk om hun rol in het mobiele betalingsverkeer duidelijk te definiëren.

  • West-Europa is een erg versplinterde markt voor mobiel betalingsverkeer, met verschillende niveaus van consumentenacceptatie, technologische en infrastructurele ontwikkeling, en veel verschillen in regelgeving voor de financiële wereld.
  • Mobiel betalen is nog geen gemeengoed, omdat operators veel verschillende problemen tegenkomen: moeilijk te veranderen consumentengedrag, een gebrek aan acceptatie bij winkeliers, bezorgdheid voor de veiligheid en wetgeving. 
  • Bestaande diensten in West-Europa laten zien dat projecten mislukt zijn vanwege een gebrek aan betrouwbare gebruikerservaring en problemen om de belangen van de verschillende partijen op een lijn te krijgen.

Contactloos mobiel betalen zal terreinwinst boeken in 2015

  • De penetratie van mobiel en de groei van e-commerce zijn de motor achter mobiele wallets. In totaal had 61 procent van West-Europeanen  in 2014 een smartphone. Dat zijn er in totaal 331 miljoen.
  • Het groeiend aantal voor NFC geschikte POS-terminals, groeiend consumentenbewustzijn en nieuwe regelgeving hebben de markt voor mobiel betalingsverkeer in West-Europa verder ontwikkeld.
  • De contactloze infrastructuur is bijna klaar. Voor MasterCard is 2020 de deadline waarop contactloos betalen bij alle Europese winkeliers geregeld moet zijn.

Succesfactoren voor de West-Europese mobiele betaalmarkt

  • Operators moeten nu snel zijn om Apple Pay and Google voor te blijven. In de VS gaat de strijd door en Europa wordt het volgende slagveld. Operators moeten nu snel zijn voordat Apple en Google hun dominantie op de mobiele betaalmarkt naar Europa uitbreiden.
  • Kies je partners verstandig. Operators met een laag marktaandeel kunnen samenwerken met anderen om meer volume te creëren, maar moeten oppassen voor machtsspelletjes en de financiële gevolgen.
  • Zorg voor een degelijke business case en richt je op die behoeften van de gebruikers die je met andere betaalmethoden zoals creditcards niet kunt oplossen. Die case moet transparant zijn en overtuigend.
  • Bied flexibele connectiviteit en betaalmethoden. Mobiele operators moeten hun mobiele betaaldiensten in West-Europa must verfijnen. NFC alleen is geen oplossing voor bestaande problemen bij de klant. Als je flexibele connectiviteit en betaalmethoden biedt, laat je mensen vrij in de keuze van het platform, en krijg je ze sneller aan boord.

Tot zover Siyun Zeng. Meer analyses zijn te lezen op deze site van IHS.

comments powered by Disqus