Sociale aspect houdt thuiswerken tegen

Sociale aspect houdt thuiswerken tegen
  • 8 april 2015
  • Redactie

Wat betekent thuiswerken voor de WFM-inrichting en een organisatie? Hoe ver zijn organisaties met thuiswerken? WFM-experts, contactcentermanagers en andere belangstellenden gingen op het hoofdkantoor van VANAD Group daarover met elkaar in gesprek. Het sociale aspect weerhoudt medewerkers ervan thuis te gaan werken.

Tijdens de bijeenkomst deelden sprekers Dennis Boer (Manager Performance Center, VANAD) en Jan Duijndam (Planner en reporter Carglass) hun ervaringen met thuiswerken met de deelnemers. Ze lichtten toe hoe medewerkers op afstand gemonitord worden en hoe de WFM-afdeling planning-technisch snel kan schakelen. Bijkomende voordelen van thuiswerken zijn minder reistijd, minder reiskosten en een daling in het ziekteverzuim, zo constateerden beiden. Thuiswerken biedt daarmee een flexibele win-winsituatie voor zowel de werknemer als werkgever.

Overstap voor management en medewerkers
Waar de overstap naar thuiswerken voor WFM klein is, is die voor het management en de medewerkers groot. Dit heeft te maken met het sociale aspect, aldus VANAD en Carglass. Om het "familiegevoel" te waarborgen, gaf Dennis als tip Facebook- en WhatsApp-groepjes op te zetten. Een chatomgeving is ook een werkbare manier om het contact tussen collega’s te onderhouden.

Thuiswerken in 2020
Op basis van een aantal stellingen kwamen de vakgenoten, na enthousiaste gesprekken over het onderwerp, tot een interessante uitkomst. Thuiswerken in 2020? De ene helft van de aanwezigen gelooft dat dit in 50 procent van de gevallen zal plaatsvinden. De andere helft is er sceptischer over en denkt dat 2020 nog te vroeg is. Opvallend is dat de experts het unaniem over eens zijn dat thuiswerken de toekomst is en dat het nieuwe werken een vlucht gaat nemen. Facilitaire contactcenters zullen hierin het voortouw nemen, volgens de meeste aanwezigen.

Sluit alle processen aan
Deelnemers van onder andere Gemeente Utrecht, Ditzo (onderdeel a.s.r.), Xerox, Carglass, CZ, Nationale Nederlanden, Young Capital, Teletrain-Verint, Customer Interaction Group, Mtel, Meeùs en De Telegraaf gingen naar huis met nieuwe inzichten over de kansen en voor- en nadelen van thuiswerken. Opmerkelijk: ze waren zeer te spreken over de openheid van de sprekers en de andere deelnemers. Waar de ene organisatie al ver is met thuiswerken, staat het bij de andere nog in de kinderschoenen. Willem van den Brink, van PlanMen en voorzitter van de expertgroep WFM, gaf als laatste tip mee alle processen aan te sluiten op thuiswerken.
 

comments powered by Disqus