Telemarketeers zijn Vlamingen doorn in het oog

Telemarketeers zijn Vlamingen doorn in het oog
  • 7 mei 2015
  • Redactie

Onverwacht een belletje krijgen van een opdringerige contactcentermedewerker die een product of dienst wil verkopen, is de grootste ergernis van Belgische consumenten. Dat blijkt uit een rondgang die recent door Radio 2 is geïnitieerd.

Een paar weken terug deed de VRT-radiozender een oproep aan Vlamingen om hun ergernissen te delen. Op basis van die verhalen is volgens de Belgische krant De Standaard een representatieve, online bevraging gebeurd bij 1.475 Vlamingen. Dit zijn de vijf grootste ‘issues’ van de respondenten.

  1. Agressieve verkoopmethoden: 40,5% van de ondervraagden heeft problemen met opdringerige verkopers, vooral met contactcenters die te pas en te onpas bellen.
  2. Klantenservices: 32,8% heeft problemen met klantendiensten die niet naar behoren functioneren (te uitgebreide keuzemenu’s, antwoordapparaten, de juiste persoon niet te pakken krijgen)
  3. Openbaar vervoer: 30,7% van de ondervraagden haalt het openbaar vervoer aan. Het gaat dan om bussen die niet komen opdagen en de stiptheid ervan, de dienstregeling en stiptheid van treinen, enzovoorts.
  4. Wegwerpmaatschappij: er zijn te veel wegwerpproducten en -verpakkingen. Ook zijn heel wat producten niet duurzaam (27,4%).
  5. Misleidende reclame: 25,7% van de ondervraagden ergert zich aan onduidelijke voorwaarden bij een aanbod, de kleine lettertjes of het feit dat het aanbod niet van toepassing is. 

Andere veelgenoemde ergernissen zijn telecomproblemen (16,3%), een gebrek aan inzicht in de uiteindelijke kosten bij bepaalde producten of diensten (15,8%) en onduidelijk garantievoorwaarden (13,5%).

Zorgen
Uit de resultaten blijkt verder dat één op de vijf Vlamingen afgelopen jaar weleens wakker lag van consumentenproblemen. Meer dan een kwart (28%) voelde zich in 2014 slecht door een consumentenprobleem dat niet werd opgelost. Vrouwen blijken wat dat betreft iets bezorgder te zijn dan mannen.
Tussen leeftijdsgroepen bestaan er ook verschillen in de ervaringen. Hoe ouder, hoe meer zorgen mensen zich maken. 55-plussers piekeren bijvoorbeeld beduidend vaker over een probleem dat niet is opgelost (35% - tegenover 24% van de -55 jarigen). Ouderen zijn er ook minder van overtuigd dat alles uiteindelijk goedkomt.

comments powered by Disqus