Vervuilde data leggen big data analytics lam

Vervuilde data leggen big data analytics lam
  • 4 mei 2015
  • Redactie

74 procent van de ondervraagde bedrijven in West-Europa verwacht binnen een jaar na implementatie van big data analytics een return on investment (ROI) als gevolg van de verkregen inzichten. Dat blijkt uit actueel onderzoek van Xerox, dat is uitgevoerd door Forrester Consulting onder 330 leidinggevenden in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Vervuilde data houden de omarming hiervan vooralsnog tegen.

Volgens de uitkomsten van het rapport ‘Big Data in Western Europe Today’ ervaart momenteel meer dan de helft (56%) van de respondenten voordelen van big data. De vergaarde gegevens vormen een essentieel onderdeel bij het nemen van beslissingen in 2015: 61% zegt beslissingen steeds meer te baseren op data-driven intelligence, in plaats van factoren als een onderbuikgevoel, meningen of ervaringen. Onjuiste data blijken kostbaar: 70 procent van de organisaties heeft nog steeds onjuiste data in de systemen. Bijna de helft van de respondenten meent dat dit een negatieve invloed heeft op de bedrijfsvoering, vanwege het doen van herberekeningen of volledig onbruikbare datasets. Voor ruim een derde van de Nederlandse organisaties (36%) is het gebrek aan toegang tot interne data, vanwege technische bottlenecks, de grootste uitdaging bij de implementatie van big data.

Silo’s afbreken
‘Managers zien het potentieel van data-driven intelligence, maar ervaren nog veel obstakels’, zegt Craig Saunders, directeur Analytics Resource Center, Xerox Consulting en Analytics Services. ‘Er zijn nog veel uitdagingen die leidinggevenden ’s nachts wakker houden. Ondanks deze uitdagingen maakt de grote meerderheid van bedrijven wel stappen richting de adoptie van big data.’ Hij raadt bedrijven aan om de vele organisatorische silo’s af te breken, willen ze ROI realiseren. Die partijen die voorop lopen op het vlak van big data, zijn volgens hem beter in staat om real-time informatie te begrijpen en zij begrijpen complexe relaties tussen data.

Uit het onderzoek blijkt verder dat organisaties veel verwachten van big data. Zo zegt meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven dat de adoptie van big data leidt tot betere engagement met klanten (55%), rekent een zelfde hoeveelheid op meer betrokkenheid in interne teams (54%) en verwacht 54% dat de productiviteit van werknemers wordt gestimuleerd op deze manier.

comments powered by Disqus