Contactcenter Buitenlandse Zaken straks 24/7 bereikbaar

Contactcenter Buitenlandse Zaken straks 24/7 bereikbaar
  • 10 juni 2015
  • Redactie

Reizigers kunnen over enkele maanden met behulp van hun smartphone uitgebreide informatie vinden over gevaarlijke gebieden over de hele wereld. Ook staan medewerkers van een contactcenter van Buitenlandse Zaken dan 24 uur per dag ongeruste reizigers te woord.

Het ministerie is al een tijdje bezig om het reisadvies eenvoudiger en begrijpelijker te maken, liet een woordvoerder van Buitenlandse Zaken kortgeleden aan NOS weten. De reisadviezen op de website zijn onlangs herschreven in begrijpelijke taal. Sindsdien zijn de bezoekersaantallen van de site omhoog geschoten van 40.000 naar 100.000 bezoekers per maand.

Meer gevaar
Steeds meer landen zijn de afgelopen jaren gevaarlijker geworden om in te reizen, bleek recent uit een vergelijking van de Nederlandse Omroep Stichting. Vond Buitenlandse Zaken in 2010 nog zes landen te onveilig voor de Nederlandse reiziger, nu is dat aantal gegroeid naar dertien landen (zoals Jemen, Libië, Sierra Leone en Syrië). De hoeveelheid gebieden om alleen in ‘noodzakelijke gevallen’ naar toe te reizen, steeg eveneens: van 13 naar 22 landen. Onder andere Egypte staat in deze lijst; in 2013 moesten veel Nederlandse toeristen overhaast vertrekken uit dit onrustige land.

Het ministerie wil met een verbeterde mobiele app nog meer Nederlandse reizigers adequaat informeren. Naar verwachting zullen de aangepaste app en het contactcenter begin 2016 in werking zijn.

comments powered by Disqus