Servicerobot Marriot hotel herkent gasten

Servicerobot Marriot hotel herkent gasten
  • 26 juni 2015
  • Redactie

Het Ghent Marriot hotel heeft woensdag een mensachtige robot in dienst genomen. De nieuwe kracht die de naam Mario heeft gekregen staat het baliepersoneel op allerlei manieren bij.

De humanoïde robot kan tijdens het inchecken bijvoorbeeld kamersleutels aan hotelgasten overhandigen, maar kan eveneens worden ingezet als virtuele oppas in de kinderhoek en zal bij seminars Powerpointpresentaties begeleiden. Mario spreekt negentien talen en beschikt over twee camera’s en software voor gezichtsherkenning, zodat hij bezoekers tot zes maanden terug kan herinneren.

Beleving
Hotelmedewerkers hoeven overigens niet voor hun baan te vrezen. ‘Mario zal geen mensen vervangen, maar assisteren. Robots kunnen het gastvrijheidsdna van onze medewerkers niet vervangen’, zegt Roger Langhout, directeur van het Ghent Marriot hotel. ‘We proberen elke hotelgast een unieke ervaring te bezorgen.’ In de nabije toekomst kan de humanoide robot worden geprogrammeerd om bijvoorbeeld een taxi te boeken voor hotelgasten.

Belgische media melden dat balierobot Mario een broertje is van Zora. Van deze mensachtige robot zijn de afgelopen twee jaar naar verluidt al ruim honderd exemplaren ingezet in de zorgsector (woonzorgcentra, ziekenhuizen en scholen) in België, Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Eerder deze week maakte NAO zijn debuut bij het filiaal van BCC in Leidschendam.


Foto: David Van Hecke

comments powered by Disqus