‘CCO moet resultaatgericht én charismatisch zijn’

‘CCO moet resultaatgericht én charismatisch zijn’
  • 24 juli 2015
  • Redactie

Commercieel directeuren die resultaatgericht zijn én charismatisch leiderschap tentoonspreiden, hebben ten tijde van verandering de grootste kans op succes. Dat blijkt uit onderzoek van Kirkman Company en Tilburg University. Naar verluidt geldt dit met name voor bedrijven waarvan de commerciële afdelingen moeten veranderen naar klantgerichte afdelingen.

Terwijl resultaatgericht leiderschap zich focust op de taak die uitgevoerd dient te worden, richt een charismatische leider zich op de mens in verandering. Volgens de onderzoekers zorgt deze combinatie voor heldere verwachtingen naar werknemers. Ook vergroot het de medewerkerbetrokkenheid doordat de leidinggevende zijn teamleden meeneemt en inspireert tijdens de verandering.

CCO’s van Nederlandse organisaties als LeasePlan, EMC, JCDecaux, Jumbo en Sodexo namen deel aan het onderzoek. Patrick Vierveijzer, commercieel directeur LeasePlan, stelt dat leidinggeven een combinatie is van targets stellen én mensen stimuleren. ‘Ik geloof niet in externe motivatie. Als je niet wilt veranderen, dan wordt het gewoon niks. Maar als je wilt en je werkt in een omgeving waarbij medewerkers gestimuleerd worden alles uit zichzelf te halen, dan kan dat hele mooie dingen opleveren.’

comments powered by Disqus