Commotie om Facebook-pagina Klantenservice

Commotie om Facebook-pagina Klantenservice
  • 21 juli 2015
  • Redactie

Met ruim 81.000 likes valt de nieuwe Facebook-pagina Klantenservice bij sommigen in de smaak, maar Nederlandse bedrijven en klagende consumenten die hiermee in aanraking zijn gekomen zien er minder de lol van in. Onder meer Efteling en Ziggo hebben aan het Algemeen Dagblad laten weten juridische stappen te overwegen.

Het concept: de initiatiefnemer van het betreffende Facebook-account (‘Wij helpen graag’) reageren op boze reacties die klagers sturen naar de Facebook-pagina’s van bedrijven, waaronder KPN, Leen Bakker, Albert Heijn en PostNL. Veelal hebben die reacties een onvriendelijk en beledigend karakter, waardoor klagers op het verkeerde been worden gezet. Zij raken geïrriteerd omdat ze - ten onrechte - te maken denken te hebben met de klantenservice van een organisatie.

Hierbij een voorbeeld van zo'n 'webcarereactie':


Satirisch protest
Terwijl sommige bedrijven overwegen juridische stappen te nemen, houdt de anonieme bedenker van de ‘Klantenservice-Facebookpagina’ er toch andere ideeën op na. Hij schrijft: ‘Het is hilarisch om aan te tonen dat mensen niet in staat zijn om goed te lezen. Het is tijd dat mensen eens verder leren kijken dan hun neus lang is. Noem het een satirisch protest tegen domme mensen.’

Onder de noemer Customer Service is in Groot-Brittannië al langere tijd geleden een zelfde Facebook-pagina in het leven geroepen. Dat account telt meer dan 94.000 likes.

KSF
De Klantenservice Federatie is de volgende mening toebedeeld betreffende het jonge initiatief: 'Over smaak valt te twisten. Humor en klantenservice zijn geen vreemden voor elkaar. Binnen de afdeling webcare worden bijvoorbeeld reacties van klanten behandeld, en wanneer dat passend is, gebeurt dat ook met een knipoog. Het beledigen van klanten, waarbij je je voordoet als een ander, hoort daar niet bij. Wij zien de activiteiten van de facebookpagina Klantenservice als een misplaatste grap en distantiëren ons ervan.'

comments powered by Disqus