De ROI van social listening meten

De ROI van social listening meten
  • 7 augustus 2015
  • Redactie

De focus leggen op het aantal retweets en likes, wat nog in veel organisaties gebeurt, zal geen waardevolle inzichten opleveren voor het senior management. Daarvan is Luke Moore, EMEA sales director bij Crimson Hexagon, overtuigd. Hij pleit voor een andere benadering.

‘De ROI van social media listening moet meetbaar zijn in relatie tot de voornaamste bedrijfsactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan informatie over de beste tijd voor een productlancering, het meten van koopintentie en de identificatie van de merkperceptie door consumenten’, tipt Moore.
Jenny Sussin, onderzoeksdirecteur bij Gartner, kan zich hier maar ten dele in vinden. Het linken van social media aan de bedrijfsdoelen ten spijt kunnen metingen nog steeds problematisch zijn. In haar optiek zijn er een hoop data-uitdagingen. ‘Wat je vaak ziet is dat het team dat verantwoordelijk is voor de digitale strategie van een bedrijf toegang heeft tot alle data van de projecten waaraan zij werkt, zoals social, mobile en Internet of Things. Echter hebben ze niet de beschikking over bijvoorbeeld web analytics gegevens. De silo’s tussen de verschillende afdelingen maakt het complex om de bedrijfswaarden vast te stellen.’
Ulrik Bo Larsen, ceo van Falcon Social, beaamt op zijn beurt dat het succes van een meting afhangt van de insteek. Volgens hem betaalt het luisteren naar negatieve merk mentions zich alleen terug als daar daadwerkelijk een crisis mee wordt voorkomen.

Enkele voorbeelden van activiteiten voor kostenreductie en het generen van inkomsten, lees je hier.

comments powered by Disqus