Ryanair en EasyJet negeren vaak claims vertraagde reizigers

Ryanair en EasyJet negeren vaak claims vertraagde reizigers
  • 17 augustus 2015
  • Redactie

Prijsvechters Ryanair en EasyJet zijn zeer zuinig wat betreft het compenseren van Nederlandse reizigers voor vertraagde vluchten. Dat blijkt uit een analyse van cijfers van EUclaim, het ‘klachtenplatform’ dat zich sterk maakt voor de rechten van vliegtuigpassagiers. 87% en 74% van de mensen die met de genoemde vliegtuigmaatschappijen vlogen, moest juridische stappen nemen.

Volgens Europese wetgeving zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht € 250 tot maximaal € 600 uit te keren aan passagiers die meer dan drie uur vertraging oplopen. Reizigers kunnen na afloop van een vertraagde vlucht of annulering aankloppen bij de luchtvaartmaatschappij om de compensatie te ontvangen. Alleen bij overmacht, zoals mist of een staking, hoeft er niet betaald te worden.

Top 10
Op verzoek van NOS analyseerde EUclaim de dossiers van 25.476 Nederlandse reizigers die vorig jaar via het bedrijf om compensatie hebben gevraagd. Van de reizigers van Ryanair die in 2014 om een vergoeding vroegen, moest 87 procent een juridische procedure starten omdat zij hun geld niet kregen. Bij EasyJet was dat 74 procent. Ook United Airlines en Corendon Turkish Airlines betalen meestal pas uit als er juridische stappen worden gezet. KLM doet het beter: tweederde van de passagiers krijgt meteen uitbetaald als zij daarom vragen.


‘Calculerend gedrag’
Jurist Marinus Hoorntje van Reisrecht hielp de afgelopen jaren honderden mensen die recht hadden op een vergoeding, maar die niet kregen. Hij is ervan overtuigd dat luchtvaartmaatschappijen bewust claims afhouden. ‘De vliegmaatschappijen weten dat als ze maximale weerstand bieden, een aanzienlijk deel van de gedupeerde reizigers afhaakt. Het is heel calculerend gedrag.’

Sommige luchtvaartmaatschappijen brengen allerlei argumenten te berde om mensen die een vergoeding willen af te wimpelen. Vaak verwijzen ze naar een technisch mankement, of ze stellen als voorwaarde dat mensen nog in bezit moetenn zijn van hun boardingpass. In andere gevallen worden slechte weersomstandigheden onterecht als reden opgevoerd. Volgens EUclaim wordt in 97 procent van de gevallen alsnog uitbetaald als er juridische stappen worden ondernomen.

In een reactie aan NOS zeggen de luchtvaartmaatschappijen zich aan alle regels te houden.

comments powered by Disqus