NLE neemt 'crazy ones' op schoot

NLE neemt 'crazy ones' op schoot
  • 14 oktober 2015
  • Redactie

Zo’n honderd klanten en niet-klanten met een voorliefde voor techniek nemen aanstaande vrijdag deel aan de innovatiepaneldag op kantoor bij de Nederlandse Energie Maatschappij in Rotterdam. Doel van deze middag is deze ‘crazy ones’ te inspireren en kennis te laten maken met het NLE-team, andere innovatiepanelleden en ze mee te laten denken over (door)ontwikkeling van producten en diensten van de energieleverancier.

‘Wij hebben ook niet alle kennis in huis’, verklaart Olaf Ouwerkerk, Voice of the Customer bij NLE.  ‘Daarnaast vinden we het natuurlijk ook gewoon heel gaaf om onze klanten te betrekken bij toekomstige ontwikkelingen. We stellen ons kwetsbaar op, laten klanten echt onderdeel uitmaken van onze club.’ 
Het idee voor een Innovatiepanel ontstond begin 2014. Omdat NLE meer wilde inzetten op innovatie besloot het een panel in het leven te roepen. De organisatie riep via een dagbladadvertentie 'crazy ones' op: early adopters en consumptiepioniers met een grote voorliefde voor nieuwe technologie. Het zorgde binnen 2 dagen voor ruim 5.000 aanmeldingen. Deze enthousiastelingen hebben de afgelopen anderhalf jaar veelvuldig geholpen bij de (door)ontwikkeling van nieuwe producten en diensten zoals de slimme thermostaat Anna, de slimme meter-app Anna-inzicht en meest recent met Zon erbij, dat huren van zonnepanelen mogelijk maakt. En nu dan vindt de eerste bijeenkomst plaats, een innovatiepaneldag.

Anna
‘Je hebt 10.000 extra ogen erbij’, klinkt het bevlogen. ’75 procent van het panel bestaat uit hoogopgeleide mannen tussen 25 en 40 jaar oud. Zo’n 70 procent van alle vragen op het Anna-forum worden door Anna-gebruikers beantwoord. Wij hebben voornamelijk de rol als moderator. Een webcareteammedewerker controleert taalgebruik en gaat na of vragen onbeantwoord blijven of rechtstreeks aan NLE worden gesteld en pakt dit dan meteen op. Daarnaast leggen we apps en andere producten in een vroeg stadium aan het panel voor. Maar ook vragen we ze welke diensten we zouden moeten gaan ontwikkelen. Waar is behoefte aan? Dat verrijkt onze roadmap en voorziet ons van nieuwe inzichten en behoeften. De verhuur van zonnepanelen die we voor alle Nederlanders mogelijk hebben gemaakt, is hiervan een concreet voorbeeld.
 
Ouwerkerk heeft hoge verwachtingen van het innovatiepanel aanstaande vrijdag. ‘We gaan nadenken over de verdere doorontwikkeling van onze eigen producten, maar we willen de leden ook inspireren met presentaties van onder andere Philips HUE en start-up Hyko. Ook zullen ze een 3D-printing-demonstratie krijgen en gaan we in op de werking en mogelijkheden van algoritmes. De centrale vraag zal luiden: hoe kunnen we al deze innovaties met elkaar connecten, zodat de eindgebruiker er beter van wordt?’

comments powered by Disqus