3x meest patiëntgericht

3x meest patiëntgericht
  • 5 november 2015
  • Redactie

Het Spaarne Gasthuis in Haarlem, het Tergooi in Hilversum en het Meander Medisch Centrum in Amersfoort zijn uitgeroepen tot meest patiëntgericht. Dat blijkt uit de jongste resultaten van het jaarlijkse ‘Beste Ziekenhuizen’-onderzoek van weekblad Elsevier.

Vier ziekenhuizen zijn aangewezen als beste van het land: het Beatrixziekenhuis in Gorinchem, Meander MC in Amersfoort, de Gelre Ziekenhuizen locatie Zutphen en Tergooi in Hilversum behaalden de hoogste scores. Zij voelen de hete adem van onder meer St Jansdal in Harderwijk, dat patiënten in 2015 de beste medische zorg bood.

Informatievoorziening
Net als voorgaande jaren is het onderzoek gebaseerd op de openbare gegevens die de ziekenhuizen zelf verplicht aanleveren aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en het Zorginstituut Nederland. Elsevier en onderzoeksbureau SiRM beoordeelden de diverse zorginstellingen op 395 punten (bijvoorbeeld op het gebied van informatievoorziening aan patiënten, veiligheidsprocedures, werkprocessen, et cetera). Daarnaast tellen de volumenormen voor operaties mee zoals de verenigingen van medisch specialisten en inspectie die voorschrijven. Ziekenhuizen die daaraan niet voldoen, krijgen een lagere score. Nieuw dit jaar is dat ziekenhuizen zijn vergeleken aan de hand van alle zorg die ze leveren, en dan alleen met de ziekenhuizen die dezelfde behandelingen aanbieden. Volgens de onderzoekers zorgt dit voor een scherper beeld van de kwaliteitsverhoudingen.

Patiëntgericht
Inzoomend op de patiëntgerichtheid, de eerste pijler van de jaarlijkse meting, moeten ziekenhuizen vele vragen beantwoorden over de dienstverlening. Is het makkelijk om afspraken te maken en wordt er rekening gehouden met wensen bij de planning van onderzoeken? Ook de keuze van de arts, de bereikbaarheid, de manier waarop een nare boodschap wordt gebracht en de wijze van voorlichten - al dan niet met beeldmateriaal - passeerden de revue.

Peter van Barneveld, voorzitter van de Raad van Bestuur geeft aan bijzonder trots te zijn op de hoge posities voor beide locaties van het Spaarne Gasthuis. ‘We werken doorlopend aan de kwaliteit en veiligheid van zorg. De afgelopen periode hebben veel medewerkers ook keihard gewerkt aan de fusie en de komst van het nieuwe patiëntendossier Epic. Dan is het geweldig dat we toch patiëntgericht en veilig zijn blijven werken. Vooral de maximale score voor patiëntgerichtheid is een enorme opsteker, omdat in de missie van het Spaarne Gasthuis gastvrijheid en service aan patiënten hoog in ons vaandel staan.’

In de meest recente uitgave van Customer Contact Magazine lees je meer over de patiëntgerichte aanpak van het Spaarne Gasthuis. In 2014 bezette het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp deze positie nog.

comments powered by Disqus