Theatervoorstelling Helpdesk accentueert gebrek aan écht contact

Theatervoorstelling Helpdesk accentueert gebrek aan écht contact
  • 3 november 2015
  • Redactie

Vanuit haar hooggelegen contactcenter runt Karen Vandeputte (gespeeld door Wine Dierickx) Caren’s Company: een helpdesk die in vrijwel alle diensten en producten voorziet. Van adviesverzoeken over de inrichting van een verjaardagsfeestje tot en met vragen over de zin van het leven, schier onvermoeibaar lijkt de agent het allemaal aan te horen. Helpdesk is deze week in Utrecht te zien.

Met deze voorstelling deed acteursgroep Wunderbaum onder meer al Antwerpen (MAS), Rotterdam (De Rotterdam) en Amsterdam (Millennium Tower) aan. Steevast met de skyline van een stad op de achtergrond horen de toeschouwers in de ‘zaal’ via headsets alle gesprekken die hoofdpersoon Karen voert. Allerlei thema’s en emoties passeren de revue, al is er volgens het Belgisch recensentenplatform Cutting Edge een gemene deler: alle gesprekspartners zoeken vooral een luisterend oor en willen de bevestiging krijgen die ze elders tekortkomen. ‘Afgezet tegen grootmaatschappelijke thema’s als de participatiesamenleving die Wunderbaum eerder behandelde, is Helpdesk misschien minder ambitieus. Dit kleinood legt echter wel heel precies de vinger op de om zich heen woekerende eenzaamheid in de grootstad en het gebrek aan écht menselijk contact in onze samenleving’, schrijft de betreffende recensent.

Online cultuurmagazine 8weekly bezocht enige tijd terug de voorstelling in Rotterdam. Met het oog op de toekomst stipt ook die recensent het thema (klant)interactie aan. Hij beschrijft een scene uit het stuk: ‘Omdat Karen eerder in het stuk op internet heeft gezocht naar een crème tegen puisten wordt ze een tijd later opeens door een vrouwenstem gebeld die haar een crème probeert te verkopen. Nadat het gesprek al een tijdje bezig is vraagt ze aan de stem waarmee ze praat of het een mens of een robot is. Geen antwoord. Ze vraagt het nog een keer. Geen antwoord. Verontrust hangt ze op. Is een verkopende computer theatrale fantasie?’

Helpdesk draait van 4 t/m 7 november in Hoog Catharijne te Utrecht.


Fotocredits: Fred Debrock

comments powered by Disqus