Duidelijke webcarepiek voor zorgverzekeraars rond jaarwisseling

Duidelijke webcarepiek voor zorgverzekeraars rond jaarwisseling
  • 8 februari 2016
  • Redactie

De online activiteiten van Nederlandse zorgverzekeraars schoten omhoog in de maanden november en december, blijkt uit een recent webcare-onderzoek van adviesbureau ITDS. Met name de laatste zes dagen van het jaar was er veel contact met (potentiële) klanten via social media.

Woensdag 30 december 2015 was de drukste webcaredag. Op die datum werden via Facebook en Twitter 2.418 vragen en opmerkingen verstuurd. Ter vergelijking: gemiddeld kregen de verzekeraars in 2015 dagelijks tussen de 600 en 700 vragen en opmerkingen via social media. Voornaamste thema’s afgelopen jaar waren lage premie, eigen risico en vrije keuze. De meeste tweets en posts gingen naar Zilveren Kruis, Ditzo en Menzis. Vooral via het online platform van Mark Zuckerberg werden veel berichten en reacties verstuurd. Ditzo was op Facebook en Twitter populair dankzij de ‘hartstochtactie’ waarmee aandacht werd gevraagd voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Jaarwisseling
De webcareteams van de diverse zorgverzekeraars zaten niet stil tijdens de feestdagen. Op Eerste Kerstdag waren de meeste verzekeraars online actief, op Tweede Kerstdag waren alleen Menzis, VGZ, Univé, Zorg en Zekerheid, Anderzorg en Bewuzt bereikbaar via social media. Op 31 december konden klanten enkel terecht bij Menzis, Anderzorg en IZZ, leren de resultaten. De laatste zorgverzekeringsvraag van 2015 werd om 22:34 beantwoord door Anderzorg.

Met de jaarwisseling nam in januari de activiteit van zowel verzekeraars als verzekerden op social media ook weer af. Kregen de zorgverzekeraars in de eerste week nog 3.633 berichten voor hun kiezen, daarna zakte het aantal weer in. De belangrijkste onderwerpen waar toen over gesproken werd, waren het contact met de klantenservice, berichten over overstappen en vragen over de brief met de zorgpas.

Een jaar geleden tipte ITDS verzekeraars reeds om social media in hun organisatie in te bedden voor klantbehoud.

comments powered by Disqus