Rabobank schrapt contactcenterbanen

Rabobank schrapt contactcenterbanen
  • 26 april 2016

Rabobank haalt binnen afzienbare tijd zijn contactcenters weg uit de regio. Hierdoor komen naar verluidt zo’n 1.500 banen te vervallen.

De financieel dienstverlener heeft lokaal 105 klantcontactcentra op dit moment, maar daarvan blijven er straks nog acht over. Met name in de kleinere gemeenten zal deze stap impact hebben; daar verdwijnt het volledige contactcenter (à 30 fte). De contactcentermedewerkers die hun baan behouden, komen op een centrale locatie te werken. Waar die vestigingen precies komen, kan Rabobank nog niet zeggen.

Boventallig
De bezuiniging is onderdeel van de reorganisatie die de bank eind vorig jaar aankondigde. Toen werd gerept over het schrappen van 9.000 arbeidsplaatsen (tot 2018) en verloren de lokale banken goeddeels hun zelfstandigheid. Hoe die inkrimping verder concreet wordt ingevuld, is niet toegelicht. De operatie moet in 2017 zijn afgerond, liet een woordvoerder afgelopen week weten.

Tegenover 1Limburg is Jan van Dijk, directievoorzitter van Rabobank Parkstad en namens de Limburgse Rabobanken spreekbuis voor de klantencontactcentra, meer terughoudend. ‘Het is zeer prematuur om nu al te zeggen dat we afscheid gaan nemen van de helft van het personeel in de klantencontactcentra. Ik sluit niet uit dat er de komende twee, drie jaar mensen boventallig worden, maar hoeveel er dat zijn is nu niet te zeggen.’

Rabobank-bestuursvoorzitter Wiebe Draijer gaf in februari dit jaar nog te kennen 'dichtbij de klant' te willen zijn.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link