Zelfsturing geeft medewerkerbevlogenheid impuls

Zelfsturing geeft medewerkerbevlogenheid impuls
  • 18 mei 2016
  • Redactie

Organisaties die werken met zelfsturende teams kunnen rekenen op meer gemotiveerde en tevredener werknemers. Dat blijkt uit het rapport ‘Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2016’, dat onderzoeksbureau Effectory pas heeft uitgebracht.

Waar klassieke top-down organisaties door medewerkers met een 6,9 worden beoordeeld qua leiderschapsstijl, scoren organisaties die een vorm van zelfsturing hebben ingevoerd een 7,5. ‘In traditionele organisaties is leiderschap gebaseerd op rechten en bevoegdheden. Bij een moderne, meer zelfsturende organisatie ontstaat leiderschap vaak op spontane wijze. Iemand die goed is in een bepaald onderdeel van het werk, gaat op dat gebied de kar trekken. En die persoon blijft op dat gebied leider, zolang de teamgenoten dat toestaan. Zo ontstaat er een natuurlijk evenwicht op de werkvloer’, meent Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory.

De uitkomsten maken verder duidelijk dat medewerkers in zelfsturende organisaties meer tevreden zijn over de mate waarin zij invloed kunnen uitoefenen. Zij beoordelen dit met een 7,2, terwijl deze score in meer traditionele organisaties op een 4,8 blijft steken. Tevens zijn zelfsturende medewerkers gemotiveerder: dit onderdeel scoort een 7,8, ten opzichte van een 5,5 bij meer traditionele organisaties.

Autonomie
In totaal zijn voor dit onderzoek ruim 400.000 medewerkers ondervraagd uit 800 organisaties. Volgens Heezen zijn er nog niet veel organisaties die geheel zelfsturend zijn. ‘Echter zijn er wel veel organisaties in transitie. Om flexibeler en wendbaarder te worden verdwijnen soms hele managementlagen.’ Vooral de zorgsector is druk in de weer op dit vlak. Door de grote druk om goedkoper en meer flexibel te gaan werken, verdwijnen daar bijvoorbeeld regelfuncties. Heezen: ‘Zo hadden veel zorginstellingen vroeger een planner in dienst, die een rooster opstelde. Nu wordt het maken van dat rooster steeds vaker aan de betreffende medewerkers zelf overgelaten. Dat scheelt een functie, en blijkt in de praktijk ook nog eens veel soepeler te werken.’

Maar ook in de zakelijke dienstverlening is zelfsturing in opkomst, constateert Effectory. “Die organisaties hebben moeite om jong talent binnen te halen en vast te houden. Het blijkt dat vooral die jonge medewerkers regelmogelijkheden willen hebben. Ze willen hun werk zelf kunnen indelen en zelf problemen oplossen. Wil je als werkgever aantrekkelijk zijn en blijven, dan geef je die medewerkers dus meer autonomie.’

Bron: PW De Gids

comments powered by Disqus