Eén centrale datapool voor tevreden consumenten

Eén centrale datapool voor tevreden consumenten
  • 2 juni 2016
  • Redactie

Retailers bol.com, Intergamma, Maxeda, Nextail en Wehkamp willen samen de consument beter bedienen door het uitwisselen van gestandaardiseerde artikelgegevens via één centrale datapool: GS1 Data Source. Hierdoor werken zij samen ‘aan een betere webshop en tevreden (online) consumenten’.

De vijf partijen gaan de artikelgegevens uit de datapool gebruiken voor hun administratieve, logistieke en vooral e-commerceprocessen. In de datapool van GS1 Nederland staan al administratieve en logistieke gegevens van producten (afmetingen en gewicht) en nu komt daar ook informatie voor e-commerce bij. Dit helpt de consument nog beter bij het vinden van het juiste product, aldus de betrokkenen.

Eén taal
Voorafgaand aan deze stap staken ze de koppen bij elkaar in een expertgroep van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow, een initiatief van Thuiswinkel.org. Tijdens deze bijeenkomsten is gesproken over hoe de online vindbaarheid van producten uit het doe-het-zelfassortiment beter kan en moet. Om dit te bereiken is bepaald welke informatie nodig is om een product uniek en onderscheidend te maken in een webshop. Deze informatie komt nu samen in de datapool.

Kyra Blankenstein, sectormanager doe-het-zelf en tuin GS1 Nederland: ‘We zijn blij dat deze bedrijven één taal gaan spreken met onze datapool als dé centrale bron. Zij gaan de artikelgegevens gebruiken voor onder andere de optimalisatie van hun webshops. Op naar accurate en betrouwbare productinformatie!’

comments powered by Disqus