ReviewFirst #17: ‘De Prestatiedoorbraak’ van Paul van Schaik

ReviewFirst #17: ‘De Prestatiedoorbraak’ van Paul van Schaik
  • 22 juli 2016
  • Redactie

In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren Mark Post, manager Markt & Strategie bij NUON (b2c), raadt ‘De Prestatiedoorbraak’ aan.

‘Zowel voor de startende als ervaren leidinggevenden, is dit boek een must read. Kernaspecten zijn de Bovenstroom (‘harde’ feiten als omzet, kosten, strategie, enzovoorts) en de Onderstroom (‘zachte’ menselijke factoren binnen een bedrijf, zoals vertrouwen, motivatie en persoonlijke ontwikkeling). Managers die de boven- en onderstroom goed weten te combineren, door Van Schaik Doorbraakmanagers genoemd, halen het optimale uit hun team. Zij zijn de tegenhanger van de ‘Onzichtbare managers’.
Voor iedere manager die kritisch is op zijn eigen presteren, is deze uitgave een goede opfrisser. Het laat je in de spiegel kijken. De auteur geeft veel praktische tips, bijvoorbeeld hoe je kunt omgaan met negatieve emoties, en concrete voorbeelden hoe je bovenstroom kunt managen en de onderstroom kunt ontwikkelen. Maak ik bijvoorbeeld wel genoeg gebruik van grondoorzaakanalyses of verzin ik toch te snel oplossingen op basis van symptomen? Zijn de doelstellingen die ik met mijn team afspreek uitdagend en realistisch? En bespreek ik met mijn team de energiebronnen en energievreters?
Zelf pak ik ‘De Prestatiedoorbraak’ er nog regelmatig bij. Want hoe lang je ook leidinggevende bent, situaties, teams en bedrijven zijn telkens weer net iets anders. Daardoor blijf je leren!’

comments powered by Disqus