Beboet ACM webwinkel onterecht?

Beboet ACM webwinkel onterecht?
  • 29 september 2016
  • Redactie

Webwinkel-eigenaar T.O.M. bv heeft een boete van 500.000 euro gehad voor het overtreden van de regels voor terugbetaling bij annulering van bestellingen. De Autoriteit Consument & Markt legde die boete op. Maar de firma bestrijdt de conclusie van de Autoriteit.

T.O.M. bv verkoopt via zijn webwinkels fietsen, sportkleding en sportaccessoires aan consumenten, zoals Internetbikes, Internet-toys, Internet-sportclubs en Internet-sportcasuals. 

ACM kreeg ernstige signalen
Via ConsuWijzer en onderzoek van de Consumentenbond kreeg ACM ernstige signalen. Consumenten die hun bestelling annuleerden kregen hun geld niet retour, tenzij zij daar zelf op aandrongen. 

T.O.M. betwist de uitkomst van het onderzoek van ACM. De 400 gevallen uit het onderzoek betreffen niet-traceerbare retouren die T.O.M. van consumenten heeft ontvangen.  Dit zijn retouren waarbij de consument géén retourformulier of ander bericht waarmee de koopovereenkomst wettelijk kan worden ontbonden heeft ingestuurd, aldus de webwinkel.

Niet kunnen aantonen
Volgens T.O.M.heeft ACM van die 400 retourzendingen niet kunnen aantonen dat de consument de koopovereenkomst binnen de termijn op de wettelijke manier heeft ontbonden én dat er bij de retourzendingen een retourformulier of enig andere informatie van de koper aanwezig was.

Henk Don, bestuurslid ACM: ‘Het is belangrijk dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen en zonder problemen kunnen annuleren en hun geld terug krijgen. ACM treedt op tegen webwinkels die zich niet aan deze regels houden. Zij schaden het consumentenvertrouwen.’

 

comments powered by Disqus