CX Company en Webcare Company uit elkaar

CX Company en Webcare Company uit elkaar
  • 12 oktober 2016
  • Redactie

Aangevoerd door Tobias Walraven en Ludo Raedts neemt een consortium van investeerders de social media-activiteiten van CX Company over. Ook het Digital Customer Engagement Center van de organisatie in Amsterdam maakt deel uit van deze acquisitie. ‘Nieuwe energie en nieuwe focus, we gaan nu investeren in extra diensten en internationale groei.’

Het ‘nieuwe’ bedrijf heet The Webcare Company, een in de branche bekende merknaam. Dit door Raedts opgerichte consultancybureau heette al zo voordat het in 2012 samenging met The Selfservice Company van Dirk Jan Dokman. Hieruit ontstond CX Company. ‘De laatste vier jaar zijn de diensten uitgebreid. We begonnen met consultancy, en inmiddels outsourcen klanten hun volledige operatie naar ons customer engagement center. Ook maken we analyses en leveren we verschillende technologieën’, deelt Raedts, die Business Development Director wordt. ‘Nieuwe energie en nieuwe focus, we gaan nu investeren in extra diensten en internationale groei.’

Discovery Lab
Samen met managing director Tobias Walraven gaat hij leiding geven aan het managementteam van The Webcare Company. Laatstgenoemde was van 2008 tot 2015 non-executive director bij CX Company. Tevens is hij de voormalig oprichter en ceo van SNT, het huidige Webhelp. Zijn bedrijf zal onder meer investeren in een zogenoemd ‘Discovery Lab’ in Amsterdam, waar het nieuwe concepten voor sales en service gaat ontwikkelen. Tevens staat de ontplooiing van nieuwe outsource-operaties in het buitenland op het programma, zodat de organisatie haar diensten schaalbaar kan aanbieden aan haar internationale opdrachtgevers. Volgens Walraven is social media uitgegroeid tot een volwaardig klantcontactkanaal. ‘76% van de bedrijven gebruikt social media voor service en sales. In 2015 was dat nog 52%.’  

Digitaal klantcontact
CX Company kondigt vandaag aan dat het € 4 miljoen gaat investeren om de Europese groei van DigitalCX te versnellen. Dit platform voor digitaal klantcontact wordt inmiddels toegepast voor de verwerking van miljoenen klantinteracties voor meer dan dertig klanten in zeventien verschillende landen. Het geld, dat is vrijgekomen door de verkoop van de social media-activiteiten, wordt onder meer gebruikt voor verdere technologische ontwikkeling en de uitbreiding van zowel de sales- als marketingactiviteiten in de Europese kernmarkten.

‘De markt voor digitaal klantcontact groeit exponentieel doordat consumenten digitale kanalen steeds meer onderdeel van hun leven laten zijn. Consumenten gebruiken het voor interacties, transacties en het zoeken naar informatie’, zegt ceo Dirk Jan Dokman. In zijn optiek wordt deze trend gevoed door de snelle ontwikkeling in kunstmatige intelligentie, natuurlijke taalherkenning en conversational user interfaces (chatapplicaties). ‘Allemaal ontwikkelingen die gepionierd zijn op ons cloudplatform DigitalCX. Door nu te investeren in groei en ontwikkeling willen we het leidende platform in de wereld van digitaal klantcontact worden.’

Vervolgpad
Dokman is content. ‘Door dit onderdeel te verkopen aan ervaren ondernemers die ook nog eens goede vrienden van ons zijn, is de toekomst van deze activiteiten gewaarborgd’, stelt hij. ‘Gelijktijdig hebben we nu het kapitaal waarmee we de groei van CX Company kunnen versnellen. Doordat het management nog steeds uit eigenaren bestaat kunnen we ons derhalve ook richten op een strategische groei voor de lange termijn.’ The Webcare Company en CX Company zullen nauw blijven samenwerken om gezamenlijke klanten te bedienen. Jaap van Gent, Chief Commercial Officer en mede-oprichter van CX Company, wordt non-executive director bij The Webcare Company, waar CX Company ook voor 10% zal participeren.

Lees ook 'Randstad Customer Intelligence nieuw bedrijfsonderdeel'.

comments powered by Disqus