iDEAL krijgt het aan de stok met iDIN

iDEAL krijgt het aan de stok met iDIN
  • 15 november 2016
  • Redactie

Nederlandse banken introduceren samen met Betaalvereniging Nederland een online identificatie- en inlogdienst: iDIN. Organisaties biedt dit zekerheid over de identiteit van hun online klanten, terwijl laatstgenoemde groep eenvoudig en veilig kan inloggen en identificeren bij bijvoorbeeld webshops.

Bij de ontwikkeling van deze service is goed gekeken naar de manier waarop Nederlanders iDEAL gebruiken, vertelt Piet Mallekoote, directeur van de Betaalvereniging. ‘Je selecteert op de website van de acceptant je eigen bank en wordt aansluitend doorverwezen naar het iDIN-startscherm van je bank. Daar log je in met de vertrouwde inlogmiddelen van je bank, die vervolgens aan de acceptant kan bevestigen wie je bent. Makkelijk en veilig.’ Hij constateert dat het aanmaken en onthouden van veilige toegangscodes op veel verschillende websites bij veel mensen tot grote ergernis leidt. ‘Dat probleem lossen we op met iDIN.’

iDIN-acceptanten krijgen geen toegang tot financiële gegevens van de klant bij zijn bank, zoals saldo- en transactiegegevens. Na het identificeren of inloggen wordt de verbinding tussen bank en acceptant weer verbroken. Omgekeerd kunnen de banken dus ook niet bij de gegevens over de klant bij een iDIN-acceptant, zoals de bezochte webpagina’s en zijn bestellingen.

Klant aan het roer
De pilot met de online identificatie- en inlogdienst is vanaf begin dit jaar gehouden bij onder meer de Belastingdienst, Florius, Interbank, ONVZ Zorgverzekeraar, Verloning.nl en Youfone. Met ABN Amro, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Triodos Bank doen de meeste consumentenbanken in ons land mee. De miljoenen klanten van deze bedrijven kunnen iDIN direct toepassen.

‘De klant kiest zelf om iDIN wel of niet te gebruiken. Bij ieder gebruik moet hij uitdrukkelijk goedkeuring verlenen voor het versturen van eventuele persoonsgegevens naar een acceptant. Daarbij ziet hij precies om welke gegevens de acceptant heeft gevraagd. Dat kunnen zijn naam, adres, leeftijd of geslacht zijn. Zo staat de klant altijd aan het roer’, besluit Mallekoote.

comments powered by Disqus