Banken stelen online de show

Banken stelen online de show
  • 20 december 2016
  • Redactie

Apps en internetbankieren werden afgelopen jaar op internet meer besproken dan alle ontslagrondes bij elkaar. Dat blijkt uit een actuele analyse van de Nederlandse bankensector door Buzzcapture, specialist in reputatiemanagement en social media monitoring.

Online was ING in 2016 de meest genoemde bank. Met 31% is de voorsprong van deze bank op de andere spelers nipt, met grootbanken Rabobank (29%) en ABN Amro (23%) op plaats twee en drie. SNS Bank en ASN Bank sluiten de top 5 af. Afgelopen jaar stond de reputatie van de banksector opnieuw onder een vergrootglas van de samenleving, stelt Buzzcapture. Niet alleen werden de investeringen in kolenmijnen breed uitgemeten in de media, ook zou de winst van banken gedrukt worden door nieuwe regelgeving en waren ontslagrondes belangrijke onderwerpen in de bankwereld.

Innovatie
De online conversaties bestuderend valt verder op dat digitalisering een must is voor banken. Samen werden de apps en internetbankieren van alle banken meer dan 50.000 keer besproken in 2016, vooral op Twitter. De app van Rabobank werd het meest besproken van alle banken (bijna 20.000 keer), gevolgd door de app van ING (meer dan 13.000 keer), ABN Amro (meer dan 10.000 keer) en SNS (bijna 3.000 keer). De werking van een applicatie zou voor online consumenten zelfs een reden zijn om naar een andere bank over te stappen. Fintechs kunnen op internet eveneens rekenen op aandacht, zo maakt deze rapportage duidelijk met een top 10-notering voor Knab, Binck Bank en bunq. Een knappe prestatie van met name laatstgenoemde, aangezien deze bank nog maar ruim een jaar ‘oud’ is.

Andere financieel dienstverleners die in deze online analyse zijn meegenomen, zijn Van Lanschot, Triodos Bank, Regiobank, Royal Bank of Scotland, NIBC, MoneYou en Kas Bank. Op de website van Adformatie staat het volledige bericht.

comments powered by Disqus