ReviewFirst #25: ‘Grit’ van Angela Duckworth

ReviewFirst #25: ‘Grit’ van Angela Duckworth
  • 15 december 2016
  • Redactie

In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Ageeth Ettema, client consultant Qualitative bij Kantar TNS, beveelt aan ‘Grit’ aan.

‘Talent is een slechte voorspeller van succes, betoogt Duckworth in dit boek. Talent is geen statisch gegeven, maar veel meer te ontwikkelen dan we denken. Om echt succes te behalen moet je je elke dag weer inzetten, oefenen, fouten maken, fouten overwinnen en blijven volhouden.
Het mooie is dat Grit - de combinatie van passie en doorzettingsvermogen - is te verfijnen. Dit kan op twee manieren: 1) ‘From inside out’. Ontdek bijvoorbeeld wat jou boeit in je werk en ontwikkel op dat vlak je vaardigheden. 2) ‘From outside in’. Onder meer ouders, coaches en leraren kunnen een cruciale rol spelen door mensen niet alleen te inspireren, maar hen ook te begeleiden bij hun leerproces, ze doelen te blijven voorhouden en ze duidelijk te maken dat fouten maken mag en zelfs moet om je verder te ontwikkelen.
Dit boek bevat genoeg waardevolle lessen voor leidinggevenden. Stimuleer passie, geef je medewerkers richting, ondersteuning, ruimte en waardering en vertrouw erop dat het doorzettingsvermogen en de volharding dan uit het hart zullen komen! Wees bovendien realistisch in je verwachtingen en eisen. Anders loop je kans op medewerkers met een burnout die uit het oog verliezen wat hun passie ook alweer was!’

comments powered by Disqus