Internet of Things moet klant helpen

Internet of Things moet klant helpen
  • 18 januari 2017
  • Redactie

Kledingketen Thomas Pink gaat het Internet of Things (IoT) gebruiken voor verbeterde klantbeleving. Het Britse luxemerk wil realtime de bewegingen van zijn klanten en de producten volgen om zo winkelgedrag te voorspellen en een interactieve ervaring te bieden.

Het project start in de flagshipstore in New York. In samenwerking met telecombedrijf BT wil de kledingketen sensoren installeren die de hele winkel kunnen scannen. De informatie die hieruit naar voren komt, kan worden gebruikt om klanten beter van dienst te zijn en de effectiviteit van het winkelpersoneel te vergroten.

Persoonlijker klantcontact
Het systeem, dat valt onder het bredere platform Acuitas Digital Alliance, kan de klant en het bedrijf op meerdere manieren helpen. De voorraad, zowel in de winkel als het magazijn, kan gevolgd worden in combinatie met welke kledingstukken de klanten tijdens hun gang door de winkel zoal oppakken. Ook kan worden bekeken welke route de klanten in de winkel afleggen. Dit alles zorgt voor persoonlijker klantcontact, een geoptimaliseerde winkelindeling, betere prestaties van de werknemers, kostenbesparing en verkoopgroei.


Een voorbeeld is een klant die een overhemd oppakt en het ergens anders in de winkel neerlegt, waarna een andere klant het overhemd in die specifieke maat niet kan vinden. Met het nieuwe systeem kan de winkelmedewerker meteen zien waar dit overhemd ligt en het snel naar de betreffende klant brengen. Andere opties zijn realtime voorstellen voor passende stropdassen of manchetknopen en ‘slimme’ paskamers die de klant adviseren.

comments powered by Disqus