MediaMarktbezoek moet belevenis worden

MediaMarktbezoek moet belevenis worden
  • 25 april 2017
  • Redactie

MediaMarkt gaat inzetten op grotere klantbeleving, onder meer door het uitproberen van producten en een digitale winkelgids. Deze week opent de elektronicaketen een compleet heringerichte winkel in Eindhoven, waar een robot de grote blikvanger is.

In het filiaal komen inspiratie en plezier centraal te staan, meldt het bedrijf. Zo kunnen klanten deelnemen aan kookworkshops of tips krijgen van gamers. Ook is de service aangescherpt. De SmartBar, een fysieke helpdesk in de winkels, staat bijvoorbeeld in direct contact met het repaircenter.

Integratie
Online en fysiek shoppen worden verder geïntegreerd. Het is mogelijk om de winkel virtueel te bezoeken in een 360⁰-omgeving. De bijbehorende online content, zoals reviews en productvideo’s, komt daarnaast ook in de winkels beschikbaar in de Storemode-app. Hiermee kun je ook barcodes van producten scannen, waarna alle relevante informatie op het scherm verschijnt.

Het MediaMarkt Innovatie Lab, een podium voor veelbelovende start ups, crowdfunding campagnes en kennisinstellingen, krijgt ook een vaste plek in de winkelopzet. Hier kunnen consumenten kennismaken met vernieuwende producten en toekomstvisies. De producten zijn geselecteerd in vijf verschillende thema’s, overeenkomstig met de paviljoenen in de winkel, te weten ‘Active’, ‘Health’, ‘Gaming’, ‘Smart Home’ en ‘Mobile’. In de verschillende paviljoenen staan maandelijks vijf producten, prototypes en ideeën centraal die nog niet op de markt zijn, maar wel de potentie hebben een grote bijdrage te leveren aan de toekomst van de consumentenelektronica.

Robot
Tijdens het winkelen komt het publiek een opvallende verschijning tegen. Robot Awabot rijdt van de telecomafdeling naar de kassa om daar smartphones af te leveren. Volgens RetailNews zorgt de robot voor een veiliger afhandeling doordat klanten niet langer zomaar met smartphones de winkel kunnen verlaten.

Awabot omzeilt obstakels en kan zo zijn eigen weg vinden op de winkelvloer. Twee jaar geleden introduceerde MediaMarkt in Rotterdam de robot Trusty, die klanten wegwijs moest maken in de winkel.

LED-gids
Met de app Store Guide vinden klanten sneller het gewenste product. De toepassing gebruikt het zeer nauwkeurige indoor positioningsysteem van Philips Lighting. Door middel van modulatie van licht geeft elk LED-armatuur in de winkel een unieke code door aan de smartphone van de klant. Zo kunnen klanten met hun smartphone producten selecteren en deze via ‘indoor navigatie’ snel en gemakkelijk vinden in de winkel. ‘Het gaat om reviews, productvideo’s, maar ook om het online vergelijken met andere artikelen’, aldus Jeroen Mertens, store director bij MediaMarkt, tijdens de presentatie van de nieuwe winkelinrichting aan de pers gisteren. Woensdag wordt de concept store officieel geopend.

‘MediaMarkt verlegt met dit concept de grenzen van retail en presenteert de blauwdruk voor het winkelen van de toekomst. Social shopping komt tot leven in Eindhoven,’ zegt Gordon Scholz, ceo MediaMarkt Nederland.

comments powered by Disqus