Cio moet bedrijven voorbereiden op AI-transformatie

Cio moet bedrijven voorbereiden op AI-transformatie
  • 16 mei 2017

Slimme machines en robots kunnen rond 2022 bepaalde taken van professionals hebben vervangen op het gebied van geneeskunde, rechten en ict. Daarom is het van essentieel belang dat Chief Information Officers bedrijven op de impact van kunstmatige intelligentie (AI) voorbereiden. Dat stelt onderzoeks- en adviesbureau Gartner, dat later deze week in München een CIO & IT Executive Summit organiseert.

Stephen Prentice, vicepresident bij het bureau, voorspelt dat veel bedrijven hun strategie moeten aanpassen: ‘AI maakt van complex werk een dienst waar het bedrijf voor betaalt, zoals elektriciteit.’ De effecten hangen af van de branche, het bedrijf zelf, de organisatiestructuur en de klanten. Maar vaststaat dat slimme machines goedkoper zijn dan mensen, aangezien je slechts één machine vaardigheden hoeft te leren, die vervolgens meteen tegen weinig kosten kunnen worden gebruikt door andere machines. Dit in tegenstelling tot mensen, die je steeds opnieuw door een ingewikkeld en duur trainingsprogramma moet loodsen.

Onderscheid
Hoewel sommige banen zullen verdwijnen, komt er meer tijd voor mensen om serviceniveaus te verhogen, moeilijke problemen aan te pakken en stress te verminderen op plekken waar grote werkdruk is. ‘Uiteindelijk zullen AI en mensen zich van elkaar onderscheiden. AI is succesvol in het aanpakken van afgebakende problemen die zich beperken tot een klein aandachtgebied. Mensen blinken dan weer uit in het in kaart brengen van problemen en het oplossen van complexe materie. Ze kunnen problemen op meerdere manieren oplossen. Bovendien kunnen ze samenwerken en zich aanpassen aan veranderende omstandigheden’, stelt Prentice.

Toekomstvisie
CIO’s moeten de toekomstvisie van hun bedrijf inzetten om een plan te ontwikkelen waarmee de juiste balans tussen AI en menselijke vaardigheden wordt bereikt, meent Prentice. Te veel AI-gedreven automatisering maakt een onderneming minder flexibel en wendbaar in een veranderend concurrentieveld. Hierdoor kun je ook werknemers geruststellen over waar en hoe AI binnen de organisatie zal worden ingezet.

‘De CIO moet samenwerken met HR om ervoor te zorgen dat het bedrijf een plan heeft om mogelijke veranderingen als gevolg van AI in goede banen te leiden. Bied training en ontwikkeling aan om operationele werknemers naar meer creatieve posities door te laten stromen.’

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link