Marketingverbod voor zorgverzekeraars [#spon]

Marketingverbod voor zorgverzekeraars [#spon]
  • 18 oktober 2017
  • Sales BBP Media

De kosten voor zorg worden steeds hoger. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor het eigen risico of medicijnen die niet meer onder het basispakket vallen. Daarnaast gaan de terugkomende, maandelijkse kosten voor de zorgverzekering elk jaar omhoog. Omdat het hebben van een zorgverzekering verplicht is in Nederland, kunnen sommige mensen in de problemen komen. De kosten voor de zorgverzekering is namelijk voor een bepaalde groep mensen in onze samenleving niet meer te betalen. Maar waarom gaan de zorgkosten eigenlijk omhoog? En kunnen we er wat aan doen om de kosten van de zorgverzekering omlaag te krijgen, zodat de verzekering voor iedereen in Nederland betaalbaar is?

Stelling: alle vormen van marketing voor zorgverzekeraars zouden moeten worden afgeschaft
Zorgverzekeraars maken, zoals ieder ander bedrijf, kosten voor het maken van reclame. Je kunt hierbij denken aan televisiereclames, radioreclames en bijvoorbeeld reclames in verschillende tijdschriften. Deze uiteenlopende marketingactiviteiten kosten ontzettend veel geld. Dit geld moet ergens vandaan komen, waardoor de zorgverzekeraars deze kosten doorberekenen in de prijzen van de zorgverzekeringen. Zou het misschien een goed idee zijn om deze marketingactiviteiten voor zorgverzekeraars te verbieden? Zodat de prijzen voor marketing niet meer doorberekend worden aan de verzekerden en daarom de premie omlaag kan? Wat zijn de voor en nadelen?

Voordelen van het afschaffen van alle vormen van marketing
De concurrentiestrijd tussen zorgverzekeraars is groot. Elk jaar weer worden we aan het einde van het jaar overspoeld met verschillende soorten reclame die gaan over het overstappen op de goedkoopste en/of de beste zorgverzekering. De zorgverzekeraars die veel reclame maken, en dus veel geld uitgeven aan marketingdoeleinden, worden het meest gezien en gehoord. Dit maakt de kans groter dat veel mensen voor de desbetreffende zorgverzekering kiezen. Door deze gang van zaken worden alle verzekeraars eigenlijk genoodzaakt om te kiezen voor het maken van veel reclame, zodat de zorgverzekeraar het hoofd boven water kan houden. Echter, worden deze (hoge) kosten doorberekend aan de verzekerden. Door deze vorm van marketing af te schaffen worden we minder beïnvloed door verschillende marketingtrucs en zijn er minder kosten. Omdat er een groot deel van de kosten voor de zorgverzekeraars zou wegvallen, kunnen de kosten voor het eigen risico en de zorgverzekering omlaag.

Nadelen van het afschaffen van alle vormen van marketing
Maar, behalve voordelen zitten er ook nadelen aan het afschaffen van alle vormen van marketing voor zorgverzekeraars. Dankzij marketing worden verzekerden er namelijk bewust van gemaakt dat de zorgverzekering vergelijken kan resulteren in een lagere premie en/of een beter pakket. Daarnaast horen en zien we welke mogelijkheden er zijn en welke zorgverzekeraars er allemaal bestaan. Het zou kunnen dat we door het ontbreken van marketing niet goed op de hoogte zijn van de uiteenlopende mogelijkheden op het gebied van het verzekeren van zorg. Ook zou het voor nieuwe zorgverzekeraars nog moeilijker worden om te concurreren met de inmiddels bekende zorgverzekeraars, omdat ze geen mogelijkheden hebben om zichzelf op de kaart te zetten. Dit kan resulteren in een markt met alleen de grote, bekende zorgverzekeraars van dit moment, waardoor de mogelijkheid bestaat dat de zorgverzekeraars minder getriggerd worden om het aanbod te vernieuwen.

Conclusie: de gevolgen van het afschaffen van alle mogelijke vormen van marketing voor zorgverzekeraars
Als er een verbod komt op alle vormen van marketing voor zorgverzekeraars kunnen waarschijnlijk de prijzen voor de zorgverzekering 2018 en het eigen risico omlaag. Echter, worden de consumenten dan niet meer geattendeerd op de mogelijkheden en het eventueel overstappen op een zorgverzekeraar die bijvoorbeeld goedkoper is en beter bij de verzekerde past. De concurrentiestrijd voor nieuwe zorgverzekeraars zou moeilijker worden, omdat deze zichzelf niet op de kaart kunnen zetten. Hierdoor kan het gebeuren dat vernieuwing van het aanbod voor de al winstgevende zorgverzekeraars minder belangrijk wordt.

Noot: dit artikel verschijnt op initiatief van een commerciële partner van CustomerFirst. De redactie is niet bij de totstandkoming betrokken.

comments powered by Disqus