Vrolijkheid op kantoor belangrijker dan slimheid

Vrolijkheid op kantoor belangrijker dan slimheid
  • 29 augustus 2017
  • Redactie

Kantoormedewerkers in Nederland vinden het belangrijk dat hun collega’s vrolijk zijn. Slimheid is juist van ondergeschikt belang. Dat blijkt uit onderzoek van trainingsbureau TrainTool, gespecialiseerd in soft skills, dat hiervoor ruim 1.000 mensen ondervroeg.

Vooral jonge werknemers zouden weinig waarde hechten aan de intelligentie van een collega. Marijn de Geus, ceo van TrainTool denkt dat hiervoor een logische verklaring is: ‘De starter is onzeker en moet zijn eigen plek vinden. Dan leun je liever op zekerheid, zelfverzekerdheid en het begrip van collega’s. Uit de top vijf van belangrijke eigenschappen blijkt dat collega’s naast vrolijk het liefst ook betrouwbaar, behulpzaam, talentvol en aardig moeten zijn.

Klagen
Als de genoemde eigenschappen ontbreken bij collega’s, wordt er door 45 procent van de werknemers over geklaagd, achter de rug om van de betreffende collega. 23 procent ontkent dat hiervan sprake is en 31 procent laat zich er niet over uit. Overigens is te zien dat in overheid en openbaar bestuur het meest geklaagd wordt achter elkaars rug om. In bouw en industrie het minst.

Volgens De Geus is een ‘roddelcultuur’ een probleem binnen veel bedrijven. ‘Mensen vinden het belangrijk dat ze elkaar kunnen aanspreken op gedrag en dat mensen luisteren naar elkaar. Ook vinden ze het storend als mensen geen inlevingsvermogen hebben. Aan de andere kant zegt 45% dat ze in hun organisatie niet rechtstreeks tegen elkaar zeggen wat ze vinden. Daar zit dus een gat tussen.’

Repressailles
De oorzaak zou liggen in de conflictmijdende aard van veel werknemers. ‘Je ziet vaak, vooral in grotere organisaties, dat er politiek meespeelt. Men is bang voor represailles, dat kritiek op je baas in je eigen waardering terugkomt en in je nadeel kan werken.’

De Geus ziet hier kansen: ‘De kunst is om met elkaar een vorm te vinden om feedback  te geven en kritiek te geven op een manier waarop de ander het kan accepteren. Klantvriendelijkheid is in veel bedrijven een speerpunt, maar collega-vriendelijkheid zou dat eigenlijk net zo veel moeten zijn. Interne communicatie draagt evengoed bij aan succes.’

comments powered by Disqus