ACM: zero tolerance misbruik 0900-nummers

ACM: zero tolerance misbruik 0900-nummers
  • 18 september 2017
  • Redactie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) treedt strenger op tegen misbruik van informatienummers die beginnen met 0900, 0906 of 0909 en de viercijferige nummers die beginnen met 18. Deze nummers worden soms misbruikt door voornamelijk doorschakeldiensten, zo blijkt uit signalen die de toezichthouder binnenkrijgt. Om doeltreffend op te treden wil de ACM de regels voor deze informatienummers verduidelijken.

Tot en met woensdag 18 oktober dit jaar is het mogelijk je mening over de regels te delen met de ACM. Aansluitend neemt de toezichthouder deze zienswijzen mee bij het uitwerken van de definitieve versie van de regels.
De strengere controle kan betekenen dat aanvragers meer vragen moeten beantwoorden voordat de ACM hun aanvraag goedkeurt. Ook gaat de autoriteit actief optreden tegen partijen die zich niet aan de regels houden. De consequentie daarvan kan zijn dat sommige partijen hun dienstverlening binnenkort moeten aanpassen of staken, ook als zij al enige tijd actief zijn.

Doorverbindservice
‘Stel een consument wil bellen met de klantenservice van zijn telecomaanbieder en zoekt het telefoonnummer op via zijn smartphone. Bovenaan de zoekresultaten verschijnt een advertentie van een doorschakeldienst. De consument denkt rechtstreeks te bellen met het gratis nummer van zijn telecomaanbieder, maar belt via een doorschakeldienst van € 0,90 per minuut, zonder dat hij zich daarvan bewust is. De doorschakeldienst verrijkt zich zo wel heel eenvoudig’, stelt de ACM. De nieuwe beleidsregel voorkomt onder meer dat een 0900- of 0909-nummer alleen wordt ingezet om het informatietarief zo lang mogelijk in rekening te brengen. Tevens moet een beller voorafgaand aan een gesprek ervan op de hoogte zijn dat hij tijdens het gesprek wordt doorgeschakeld, dat degene die hij belt een doorverbindservice aanbiedt, en welk tarief geldt na doorschakeling.

comments powered by Disqus