RobotFirst #8: Rijtjes stampen passé

RobotFirst #8: Rijtjes stampen passé
  • 26 september 2017
  • Redactie

We leren ons hele leven lang. Uit boeken, van leraren, van trainers, van e-learning platformen en van onze eigen fouten. Veel van deze leermethodes zijn de afgelopen decennia nauwelijks veranderd. Dit zette mij aan het denken. Vaak hebben we het over zelflerende robots die slimmer worden doordat zij leren van ons en onze data, maar kunnen we het niet omdraaien? Zouden wij mensen ook kunnen leren van en met een robot?

Natuurlijk kun je hierbij direct denken aan een futuristisch beeld waarin een flashy robot door de klaslokalen van de toekomst zoeft. Die kant wil ik (nog) niet op. Er is namelijk nu al een kansrijke technologische trend waarin chatbots en daarmee ‘conversational design’ wordt ingezet om het leren leuker, interactiever en effectiever te maken. Zo ontwikkelde Duolingo een app waarmee je met verschillende language tutors kunt chatten. De ene tutor is een virtuele pizzabakker, terwijl de andere tutor een politieagent is. Door met deze bots te chatten leer je om te gaan met situaties in een vreemd land en in een vreemde taal. Dat is nog eens wat anders dan rijtjes met woorden en onregelmatige werkwoorden stampen.

Een ander voorbeeld vind je bij merken waarbij het verkopend personeel goed op de hoogte moet zijn van (nieuwe) producten zodat zij consumenten hierover kunnen adviseren. Veelal werden deze medewerkers bijgeschoold met verplichte cursussen of ingewikkelde e-learning platformen. Nu is er een chatbot ontwikkeld die medewerkers uitdaagt hun kennis te testen. Met elementen van gamification worden zij uitgedaagd om mee te doen en door te gaan. Het resultaat: personeelsleden weten meer van de producten, zijn enthousiaster over het merk en leren zelfs in hun eigen tijd op hun eigen geliefde smartphone.

Andere grote voordelen van een chatbot als leraar vind je vooral in de persoonlijke benadering. In een 1-op-1 gesprek krijg je direct feedback over wat goed of fout is en waarom. Daarnaast kun je rechtstreeks je vraag stellen zonder lang op een antwoord te hoeven wachten, plus kan een bot direct inspelen op het individuele niveau van de gebruiker. Als laatste liggen er mogelijkheden om de persoonlijkheden en tone-of-voice van een bot te laten aansluiten bij de persoonlijke voorkeur van de gebruiker.

Kortom, het einde van langdradige boeken, rijtjes stampen en lang wachten op het resultaat van je examen komt eraan. Met conversational design kun je leren leuker en persoonlijker maken. Er zijn dan ook kansen om de rol van chatbots op het gebied van e-learning verder te ontdekken. De onderwijssector ligt natuurlijk voor de hand, maar ook bij bedrijven waarbij (nieuw) personeel opgeleid moet worden liggen innovatieve oplossingen voor het oprapen.

Tekst: Marieke Pots, digitaal strateeg bij Greenberry

comments powered by Disqus